Ігровидавництво в сучасній Україні

Думаючи про ігри, що першим спадає тобі на думку? Ті дурниці, за котрими твоя дитина просиджує по кілька годин щодня? Дитячі забавки, не варті уваги з того моменту, коли статеве дозрівання увійшло до фінальної фази? Незрозуміла і далека тобі річ, про котру знаєш мало? Якщо на будь-яке з цих питань відповідь “так”, тоді ця стаття для тебе.

Ігри як індустрія

Усім відомо, що для виробництва кіно, написання книги чи запису музичного альбому потрібне фінансування та час. Усе це — гігантські медіа-індустрії, в яких крутяться страшенні гроші. Ігрова індустрія не є винятком з цього правила. Деякі ігри створюються протягом півдесятка років із бюджетом у мільйони доларів. Середній час виробництва серйозної відео- чи настільної гри – біля трьох років командою біля 50-ти осіб (звичайно, цифри можуть різнитися залежно від гри). У цьому списку вказані найдорожчі ігри в історії. В найбільш популярному на даний момент ігровому сервісі Steam зареєстровано більше 125-ти мільйонів користувачів і біля 12-ти мільйонів із них грають у ігри в той чи інший час завжди.

Ігри як мистецтво

Хоч ця тема досі контроверсійна, особисто для мене ігри вже давно стали видом мистецтва. Варто лиш глянути на такі експонати, як Transistor, Planescape: Torment, Journey, аби зрозуміти, наскільки талановиті й працьовиті люди працюють над ними. Частки їхніх душ лишаються у створених ними іграх і це відчувається під час гри. Чисте та справжнє естетичне задоволення. Дискусія продовжується, і хоч із обох боків є достойні аргументи, сама наявність і цивілізованість цієї дискусії вже багато про що свідчить.

Ігри як гобі

Безперечно, багато людей вважають відео- або настільні ігри вартими того, аби проводити свій дорогоцінний час, граючи. З незнайомцями в інтернеті, родиною вдома чи друзями у веселій компанії, ігри пропонують безліч способів гарно провести час, отримати задоволення від процесу, задуматись над важливими питаннями чи стати частиною досвіду, недоступного інакше. Тож не бійся ігор, не чіпляй бирки, не зациклюйся на стереотипах. Десь там є гра, що сподобається тобі та збагатить твоє життя тим чи іншим чином.

Сумна ситуація, котру треба змінювати

Це приводить нас до ситуації з видавництвом ігор у нашій державі. Ми не маємо жодного цільового законодавства з цієї теми, держава ніяк не регулює як сам процес видавництва, так і локалізацію ігор державною мовою. Пригадуєш, як змінилася ситуація в кіно, коли було прийнято закон про обов’язковий дубляж українською? З іграми нічого схожого (поки що) не відбулося. Щодо настільних ігор ситуація дещо краща, бо їх важче “спіратити”, тобто отримати неофіційну копію незаконним чином. Фактично, вкрасти. Але крадіжка, не визначена законодавством як така, власне крадіжкою не є, чи не так?

Піратство відеоігор є найбільшою проблемою сучасного ігровидавництва в Україні. Неодноразово наша держава була лідером в рейтингу країн за обсягами медіа-піратства. Загальноприйнята відповідь, котру почуєш від більшості українців, котрі “піратять” ігри чи кіно, щось на кшталт “Навіщо платити, коли в інтернеті воно безкоштовне?” І справді, безкоштовне, доступне і… російською. Переважно, саме російською. Не бачиш у цьому проблеми?

Великі світові видавці, дивлячись на обсяги продажів їхніх ігор в Україні, бачать мізерні цифри і, відповідно, не поспішають витрачати гроші на українську локалізацію власних продуктів. Адже Україна — це держава, в котрій їхню гру не придбають, а вкрадуть; це держава, в котрій нікому не потрібна власна локалізація, бо з якоїсь причини всі споживачі користуються продукцією мовою сусідньої держави. Саме так бачать видавці нас із вами, якщо говорити про ігрову індустрію.

Подумаймо про це так: ти знайшов чудовий безвідмовний спосіб винести з супермаркету пачку макаронів посеред решти твоїх покупок. Якби кожного разу ти крав із супермаркету пачку макаронів і платив за все інше, і так робила б уся країна, то з часом уся індустрія виробництва макаронів збанкрутувала б. Звичайно, я утрирую, але, гадаю, приклад цілком зрозумілий. Ігри — такий же товар, за який потрібно платити. Люди, які створили гру, також повинні отримувати зарплату, винагороду за власну працю. Ігри нічим не поступаються макаронам, а ти ж не крадеш макарони… Правда?

Автор: Юрій “Shahor” Бісик


Приєднуйтесь! Ще більше коротких, але цікавих новин у нашій групі Facebook: fb.com/PlayUA.games


Вам це може сподобатись

Приєднуйся до обговорення →
  • Vitaliy Pob

    Майже нічого нового зі статті не дізнався, але все одно було цікаво прочитати. А от користі взагалі від цієї статті не бачу, оскільки якось дуже сумніваюся, що хоч один пірат дочитає її до кінця

    • Михайло

      Це не для них, а для нас, щоб знали, чия вина у практичній відсутності української ігрової індустрії.

      • Vitaliy Pob

        Думаю, більшість “нас” і так знає усі проблеми

        • Михайло

          Дуже сумніваюсь, для прикладу, більшість українських користувачів steam сидять на російському інтерфейсі. І ви знаєте, як деякі з них це пояснюють? У українському мало перекладених досягнень до різних ігор.

          • Vitaliy Pob

            Так, знаю, у мене і друзів таких достатньо. Один взагалі каже “Та завжди користувався рос. версією, вона краща, а українська крамниця ріже мені очі”

          • Михайло

            Звичайно, якщо він багато років користувався російською версією, то на українській перший час буде незвично.

          • Vitaliy Pob

            Звичайно, це ж саме та причина, через яку варто продовжувати користуватися рос. інтерфейсом!

          • Михайло

            Нічого не поробиш, не насильно їх же заставляти.

          • jaguar_arx

            насильно ні. Але сказати йому. що він дебіл, якщо не користується українською, тільки тому що звик до російської, треба. Може він і образиться спочатку, але якщо йому ще пару людей таке скажуть, то подумає-подумає, і перемкне на українську, бо слово “крамниця” перед очима ріже набагато менше ніж слово “дебіл” від друзів.

      • Українська ігрова індустрія існує, підтвердження цьому купа студій в україні, вона просто на україну не орієнтується, ібо що толку то?)

        • Михайло

          Толку поки нема, деякі коментарі вище цьому підтвердження.

  • SmoothPimp

    Найбільша проблема сучасного ігровидавництва в Україні, та взагалі майже всіх галузей розважальної індустрії – вкрай низький рівень доходів населення. Піратство є його наслідком, тому що з ним немає сенсу боротися, адже із з/п у $100-200 зовсім не до ігор, вистачило б на нормальне харчування. Ну, заборонять торенти, від цього ніхто не побіжить покупати ігри, фільми, книги тощо. Тупо немає достатньо людей, які можуть собі це дозволити.

    Ось коли доходи українців суттєво підвищаться, хоча б до рівня Румунії-Болгарії, коли з’явиться реальний попит, тоді гіганти світової індустрії покажуть такий клас лобіювання своїх інтересів у Раді, що нашим олігархам залишиться тіко уважно конспектувати на майбутнє. А потім сукупністю знищення ресурсів із піратським контентом та каральних заходів щодо правопорушників у нас виховають культуру легального споживання розваг.

    А до цього всі ці заклики марні.

    • Михайло

      Ви звісно праві, але і ментальність наших людей теж сильно впливає. Гарантую, що навіть дай нашим людям німецький рівень життя, вони не перестануть шукати халяву. Дуже легко все звалити на неадекватне керівництво нашої держави, хоча нашої вини в цьому не сильно менше.

      • SmoothPimp

        Так, совок із голови дуже важко вигнати. А його треба виганяти. На жаль, якби це було можливо зробити статтями в інтернеті, то було б просто супер. А виходить навпаки – совок у головах ретельно пестується: то іпотеку в доларах вибачають, то ще щось. Тому й написав про каральні заходи, адже якби людей можна було перевиховати виключно добрим словом, то ніхто б не ставив замки на двері – просто б переконали, що красти недобре. Звичайно, що потрібно паралельно апелювати до совісті, адже виключно з під палки жити неможливо.

    • BogdanBLv

      Так рівень доходів у нас дійсно не надто високий, але більшість вважає, що потратити на “пиво” гроші це нормально, а на гру ні.. тому рівень доходів не головне. Рівень виховання важливіше. Не потрібно пояснювати чому ми крадемо, а потрібно просто не красти!

      • SmoothPimp

        > рівень доходів не головне.

        Так, саме тому американці витрачають на кіно та ігри десятки мільярдів, а ми десятки мільйонів. Через виховання. Рівень доходів тут ні до чого. Мабуть, і продаж нових іноземних автівок впав майже до нуля через те, що зовсім невиховані стали.

        Одна інді-гра це приблизно $10. Як часто у нас напиваються пива на цю суму? Я вже не кажу про нові AAA-ігри по $40-60, цю суму за межами найбільших міст не кожен на день народження витратить, яке в сім’ях 3-4 рази на рік буває.

        Економіка – це підґрунтя майже всього. Не вистачає людям їжі – вони проломлять іншому голову, аби не вмерти з голоду. Набитий шлунок – людина почувається в безпеці та починає роздивлятися навкруги, переймається симпатією до інших, бо вони вже не конкуренти по виживанню.

        Звичайно, що в нашому суспільстві не так яскраво виражені риси дикої природи, але суцільне зубожіння спонукає до того, що розваги відходять далеко на інший план. І будуть витрачати на найдоступніші, типу літр-другий пива увечері.

        Так, ставлення до розваг як до того, за що потрібно платити, треба запроваджувати, але це марні зусилля, коли немає особливо чим платити.

        • Interzeroid

          Особисто спілкувався з чуваком (років 4 тому), який хотів би пограти в кс. Я йому сказав, що йому варто потратити не сто грвень на пиво, а сто гривень на контру (тоді якраз сума була підходяща). Він відповів, що він не дурний, щоб гроші витрачати на гру.

          • Михайло

            Нічого нового, так думають більшість українських гравців.

        • BogdanBLv

          Ну “пива” випивають і побільше ніж на 10$… А проекти ААА-класу дійсно задорогі на наші кишені, але особисто я купую їх не так вже і часто, 1-3 на рік, ті які мене дійсно цікавлять і які принесуть мені задоволення не на 1 годину. Людина має визначати для себе пріоритети.
          Повторюся, але якщо людина не може собі чогось дозволити, це не причина красти, от і все.

          При нагоді зверніть увагу з якими смартфонами зараз ходять підлітки, побачити у дитини щось рівня Айфону не така вже і рідкість.

          • Михайло

            Аналогічно, 3-5 ігор в повну ціну + трохи на розпродажах і в рік виходить сума в пару сотень доларів, що мізерно порівнючи з середніми витратами українця на алкоголь та сигарети.
            Підлітки ще куди не йшло, ви зайдіть в любий дитсадок і знайдете там мінімум кілька дітей з останніми версіями айфонів.

  • Jack Smiles

    Що за маячня про піратство? playua мабуть гроші мішками гребе і може собі дозволити любі ігри, тощо, а простий народ з зарплатньою у 100 доларів купувати ігри (і все інше) ніяк не може! от коли мінімальна зарплатня в Україні буде 1000 доларів, от тоді і не буде піратства!

    • Михайло

      Ага, а ще перестануть смітити на вулиці і всі почнуть говорити українською.

    • golfimbul

      за 100 доларів(це десь 8 доларів на місяць) можна купити 3-5 пристойних ігор (якщо не дуже поспішати, а дочекатись знижок, то на здачу можна ще й цілу купу всякого інді-гівна накупляти чи минулоріних забавок) та грати у них цілий рік, чого достатньо людині, яка має особисте життя і роботу

    • Ця стаття звертається до кожного користувача окремо, а ви відповідаєте за весь народ. Коли ви вантажите щось нелегально, це ж робите ви, а не народ і для чого виправдовуватись, якщо любе нелегальне завантаження є порушенням замість того щоб, хоча б признати, що це є неправильно. І взагалі, щоб подібне писати, у вас має бути статистика, з якої б можна було побачити середню заробітну плату пірата і лише після того можна продовжувати якусь дискусію.

    • amovchan

      Піратства не буде тоді коли за варезний сайт чи продаж послуг “встановлення вінди” можна буде отримати реальний строк. Ну і звідки дані про “простий народ з зарплатньою у 100 доларів”?

  • Влад

    Ну припустимо, що ми почали скуповувати масово ігри, але чи вплине це на українську мову в іграх? На жаль, але на відміну від яких-небудь угорців чи поляків більшість населення нашої країни тою чи іншою мірою двомовне. І одною з тих двох мов є російська, на яку перекладають багато ігор. І де тоді гарантії, що розробники не скажуть “и так поймут”? Може ми тільки підвищуватимемо попит на російську мову в іграх.

    • Влад

      Щойно мене зацікавило як локалізують на нідерландську мову. Взяв цю мову, бо рідко бачив локалізації на їхню мову, що при їхньому економічному розвитку дивно. Тим більше, що у угорців я бачив багато локалізацій, а їх же менше. Для прикладу взяв Might & Magic Heroes VII, бо колись бачив, що у цієї гри багато локалізацій. І дійсно 13 мов підтримається. Є наприклад угорська, румунська, чеська. Але немає нідерландської. І це при тому, що у чеської і угорської вдвічі менше носіїв, ніж у нідерландської, а з румунською десь приблизно порівну. Я щось дуже сумніваюся, що румуни, угорці чи чехи купують більше ігор, ніж нідерландці при нідерландських то зарплатах. То в чому ж причина? Може в тому, що в Нідерландах населення дуже добре володіє англійською? З тої ж причини і у шведів не спостерігається локалізацій. Дуже сумніваюсь, що шведи чи нідерландці багато піратять. Коротше, сумно все це.

      • Влад

        Тобто ініціативи з боку розробників при збільшенні купівлі ігор в Україні очікувати не варто. Єдине, на що купівля може вплинути, це те що розробники будуть рідше вертіти носом, якщо у них питатимуть дозволу на переклад волонтери.

    • Sophia Shul

      Авжеж, вплине. Розробники тому й не хочуть робити локалізацію, що це їм невигідно, адже треба заплатити тій людині, яка цим клопочеться (саме тому озвучення до The Stanley Parable висить уже більше року). Навіщо пропонувати товар там, де на нього нема попиту — ось їхня логіка. І саме через таке ставлення українців до виробництва ігор та відсутність самоповаги, яка проявляється елементарно в мові комп’ютерних налаштувань, ще й маємо проблему “і так поймут”. Якби було чітко видно, що “не поймут”, то й локалізації були б. Так, в Україні багато російськомовних, але ж вони не приречені такими бути. Як людині адаптуватися, як практикуватися в мові, якщо нема середовища? Середовище потрібно створювати, і ігри — одне з таких середовищ. Тому треба створювати попит, правильний попит. Дорого купувати? А порахувати, скільки витринькали на пиво й сигарети? Пальто теж непросто купити, але ж купують, по кілька місяців відкладають.

      • Влад

        У мене тут була ще епічна розповідь про нідерландську і угорську мову, але її чомусь визначили як спам і видалили. Коротко перескажу. Останнім часом помітив, що у багатьох ігор почала з’являтися угорська локалізація. Навіть у Ubisoft, а вони тільки свої офіційні локалізації просувають, волонтерам у них нічого і пититатися про переклад їхніх ігор навіть за безкоштовно. А от нідерландські локалізації я майже ніколи не бачив. Зважаючи на те, що населення Нідерландів побільше угорського буде, а також рівень економічного розвитку Нідерландів мені це здалось дивним. Чи піратять нідерландці більше за угорців? Чи може купують значно менше, ніж угорці? Дуже сумніваюся. А причина, скоріше всього, у тому, що населення Нідерландів дуже добре володіє англійською мовою. З тої ж причини, до речі, і шведських локалізацій не знайдеш, а населення теж десь порівну з угорцями. Та що там навіть говорити про тих шведів, якщо навіть Paradox Interactive (шведський розробник ігор) не робить шведських локалізацій для своїх ігор.
        Коротше, все не так легко, як здається. Якщо будемо купувати ігри, то можливо розробники будуть частіше відповідати ствердно на офіційну локалізацію від волонтерів. Але чи стануть вони за неї платити зі своєї кишені це питання дискусійне.

        • Sophia Shul

          Головне, щоби давали локалізувати, а з грошима вже якось можна придумати. Світ не без добрих людей :)

          • Влад

            Ну тут погоджуюсь. Можливо, не все так і погано. Може у нідерландців немає локалізацій, бо вони самі в них не зацікавлені і ніхто з нідерландців не питає у розробників, як шлякбитрафівці чи STS UA, про можливість офіційної локалізації силами волонтерів хоча б задарма на їхню мову. Наприклад This war of mine, який можуть перекладати будь-які бажаючі, вони так і не осилили, а ті самі угорці були другими, хто закінчив переклад до кінця. Тому я тут подумав, що не все безнадійно, але справа ваша буде тяжка.

  • bigbeat_

    Я вважаю, що наші люди могли б купувати ігри і в теперішній економічній ситуації. Ми живемо в дуже темному суспільстві, де в більшості своєму відпочинком вважається алкоголь. Мій знайомий вже майже 7 років не може зрозуміти, як я купив старкрафт2 та ще й 2 доповнення за реальні гроші на загальну суму 1000 грн. Та коли я його питаю скільки він програв в ігрових автоматах за ціж 7 років він відповідає ,:-десь тисяч 10-15 грн:. Я йому кажу, тепер ти розумієш? Я 7 років граю в улюблену гру за а ти 7 років сливав під пивко свій аванс і зарплату. Все одно каже: це гонево, купляти ігри. І таких більшість.

    • Михайло

      Не просто більшість, а абсолютна більшість і це дійсно сумно.

    • SmoothPimp

      З точку зору бізнесу, він витратив на легальні розваги 10-15 тис. гривень, які до нього претензії )

  • Aschim

    Порівняння з пачкою макаронів не зовсім доречне. Якщо хтось вкраде пачку макаронів з магазину, то вона зникає з прилавку. Інший покупець вже не зможе її купити, а магазин несе прямі збитки, бо він вже заплатив оптову ціну за цю пачку макаронів. Це однозначно крадіжка – в одного річ появилася, в іншого вона зникла.
    А якщо хтось спіратить гру, то він її не краде, а просто копіює. Вона з магазину не зникає, це ніяк не заважає іншим гравцям її купувати: хто хоче ліцензійну версію без проблем може її купити. Продавець чи розробник не платить за цю конкретну копію оптову ціну і не несе ніяких матеріальних збитків. Тому я не вважаю це крадіжкою.

    • Михайло

      Дуже цікава думка, а люди, які цю гру зробили, вклали в неї гроші і душу, вони по вашому їдять повітря та живуть у картонній коробці?

      • Aschim

        А вони хіба їдять повітря та живуть у картонній коробці? Чи може нормально харчуються і заробляють?
        Якби піратство дійсно шкодило так як про це деякі пишуть, то можливо так і було б. Але ж ні. Розробники якісних ігр мають пристойну оплату незважаючи на те, що ці ігри кожен бажаючий може безплатно скачати з торентів.
        Досить списувати всі проблеми на піратство.

        • Михайло

          Виходить можна вільно красти, навіть без крайньої в цьому необхідності?

          • Aschim

            Бачу ви не уважно прочитали мої повідомлення і не уловили суть.
            Якби піратство було крадіжкою, то тоді б дійсно розробники жили в картонних коробках, а продавці збанкротували б через збитки. Але ж це не крадіжка, і ігри успішно продаються, і продавці заробляють, і розробники не живуть в коробках.
            Ви думаєте що тисячі людей скачавших Mass Effect: Andromeda якби не було можливості скачати безплатно, то віддали б по 1700 грн за гру? Та ніколи. Вони швидше бухла чи чогось іншого куплять.
            Хто має можливість і бажання купувати ліцензії – куплять незважаючи на піратство, хто не має – не купить.
            Піратство тут ні до чого.

          • Михайло

            А ви не звернули увагу переважно з яких країн розробники ігор? Переважно з розвинутих, там доволі суворі закони проти пірацтва і легше купити, ніж платити великі штрафи, за рахунок таких країн і живуть розробники.
            “Хто має можливість і бажання купувати ліцензії – куплять незважаючи на піратство, хто не має – не купить.” – маячня, навіщо щось скачувати без крайньої необхідності?

          • Рома Береговий

            Отже, якщо я правильно тебе розумію, якщо ти колись зробиш щось своїми руками для того, щоб заробити на цьому я зможу просто прийти, мовчки це взяти і піти і ти при цьому не будеш проти?

          • amovchan

            Ігри успішно продаються в тих країнах де нема масового піратства, і розробники не живуть в картонних коробках тому що такі країни є. І розробники роблять локалізації тоді коли це окупиться, і ціни знижують тоді коли за рахунок більшої кількості проданих копій можна заробити більше. Доки в Україні буде переважати точка зору така як ваша – не буде ніяких локалізацій, крім любительських, не буде спеціальних цін. А будуть тільки торенти і файлопомийки з рекламою целюліту.

          • bigbeat_

            Лол! Так це і є піратство!!! Люди витрачали час, сили, емоції – а на виході їхня праця тупо завантажується на торентах. Уявіть, Ви малюєте картини і заробляєте цим на життя.Малюєте день, тиждень, місяць. За цей час Вам потрібно їсти, пити каву, одягатися. Потім настає момент продажу цих картин. Ви виходити в парк чи на виставку і виставляєте свої картини і раптом люди яким сподобались ваші картини беруть і тупо починають забирати ваші картини , але це ж не крадіжка , як Ви кажете, просто народ не хоче віддавати вам свої гроші, ну немає в них можливості, просто так, забирають і все. Хоча вони норм одягнені, мають автомобілі, смартфони, а купувати ваші картини не мають можливості, бо не хочуть її мати. Виходить так судячи з Вашого повідомлення.

          • Aschim

            Таке враження, що мені відповідають люди, які навіть не розуміють різниці між Ctrl+X і Ctrl+C.
            bigbeat_, “люди яким сподобались ваші картини беруть і тупо починають забирати ваші картини , але це ж не крадіжка , як Ви кажете, просто народ не хоче віддавати вам свої гроші, ну немає в них можливості, просто так, забирають і все”
            Де я таке казав? Так як ви описали це крадіжка. Я думав на пачці макаронів доступно пояснив. Спробую ще раз на картинах, якщо вам так більш зрозуміло.
            Отож, ви виходите в парк з картинами на продажу, підходять пірати-релізери і КУПУЮТЬ у вас оригінали картин (а не забирають), а потім сканують і друкують на принтері копії, які роздають безкоштовно всім бажаючим. Але ж всім відомо, що копії гірші від оригіналу і наскільки ціниться оригінал картини. А оригінали картин ніхто в вас не відбирає і не заважає продавати. І ніякий поважний колекціонер не візьме собі в колекцію безкоштовну копію піратів, а купить в вас оригінал. А кому немає змоги купити оригінал, то прийдеться задовольнитися копією, можливо й глючною)
            Доречі подібна ситуація з картинами й насправді є – навіть на ринку можна купити майже задарма копії відомих картин, але ж це ніяк не впливає на продажі оригіналів, які продаються за мільйони.
            Так же із іграми, пірати не крадуть ігри, а просто копіюють їх, тому не наносять матеріальних збитків розробникам. І цьому є підтвердження багатьма науковими дослідженнями.
            Але я бачу, що тут марно комусь щось доказувати, коли не розуміють навіть елементарного – різниці між копіюванням і крадіжкою/забиранням у власника будь-чого.

          • Що ви хочете доказати? Що пірацтво це є нормально, чи як? Ви інсталятор гри чи програми скопіювати можете, але ви не маєте права ламати цей продукт і це прописано в ліцензійних умовах, з якими ви згоджуєтесь. І що до коробок, якби усі країни ставились так зневажно до праці людей і “копіювали” продукт без дозволу автора, то так, розробники жили б в коробках і AAA-ігор ми б не бачили.

            І знову ж таки, що саме хочете ви доказати? Стаття про те, що ми не є цікавим ринком для видавців і, якщо чесно, навіть для інді розробників, яким можуть переклад надати, вони не завжди будуть вставити його у гру, бо це непотрібна трата часу (думаю, для українських розробників ми теж не є ринком) і поки країна виглядатиме такою, яка вона є зараз, ми не будемо отримувати локалізацію.

          • Aschim

            Я хочу тільки доказати, що не варто всі проблеми списувати на піратство. Основна проблема поганої продажі ігр – це рівень доходів населення. Де він високий, там більшість людей може собі позволити витрачати гроші на мультимедійні розваги і тому там рівень піратства мінімальний. Навіть якщо теоретично припустити, що всі торренти закриють, це не заставить людей з зарплатою в 100-200$ тратити гроші на ліцензійні ААА-ігри.
            Нижче я навів приклад з Польшею, чому ігр з польською локалізаціє виходить більше незважаючи на те, що в Польщі як і в нас є безліч торрент-трекерів.
            Низький рівень життя – це хвороба, а піратство – це тільки її симптом. Доки не вилікувати саму хворобу, боротися з симптомами марно.

          • Akari Ume

            Піратство є нормальним, оскільки саме завдяки ньому, ви маєте змогу спробувати те, що хочете купити, і відсіяти той непотріб, котрій нам часто намагаються нав’язати розробники під яскравою обкладинкою. Ті команді по розробці, що роблять хороші ігри – не страждають від нестачі коштів, а які не можуть зробити нічого путнього, то й не мають бути на ринку…

          • Спіративши гру ви робите порушення. Порушення правил не представляє з себе нічого доброго. Для того, щоб знати чи купувати гру чи ні існують безліч оглядів, відгуків, проходжень, стрімів тощо, до того ж, в стімі можна повертати ігри. Варіантів знати про гру, все що вам потрібно, безліч і не потрібно себе обкладати думками, що все куплено.

            Не завжди хороші ігри добре продаються, а ті що продаються, то це заслуга явно не України. І взагалі, це якби не повага до ґеймерів які платять за ігри, бо це виглядає типу “вони куплять, а ми візьмемо безкоштовно, розробники й так заробили, нащо їм ще”.

          • Akari Ume

            Есть больщая разница, между поиграть и посмотреть + ни ктоо не отменял того факта, что есть игры, которые хочется играть постоянно, а которые один раз еле прошел и все. Так теперь вопрос зачем их покупать и держать в своей колекции? А покупая таке игры мы показываем, что нам это г*но нравится – делайте больше.. И в итоге жалуемся, а почему игры выпускаут УГ.. Так мы же в этом и виновны статистика – это двигатель любого процесса. А що до порушення – то це просто правила, які хтось зробив за для своїх цілей, це як асфальтувати дорогу де на твою думку краще, а потім казати, що ви маєте ходити лише по ній, замість того, щоб проаналізувати де ходять, а потім там за асфальтувати…

          • Немає різниці, якою є гра. Якщо автор / видавець поставив на неї ціну, значить ви маєте платити за гру. Не подобається, не грайте, все просто.

            “что нам это г*но нравится – делайте больше..”, а для чого ви граєте у лайно? Я вже вище писав, якщо вас зацікавила якась гра, є безліч джерел, щоб дізнатись чи хороша вона чи ні. Погані ігри рідко коли окуповуються і отримують продовження.

            Я не можу зрозуміти одного, навіщо всі ці виправдовування? Як не крути, ви все одно будете не праві, бо ви зламали продукт без дозволу автора / видавця і, ймовірно, ще й згодились з ліцензійними угодами. Для прикладу, якщо я перейду дорогу на червоне світло, я буду неправий і немає різниці, чи були відсутні машини, чи біг на маршутку, чи просто кудись не встигав, я все одно буду не правий. Тому який сенс у вашому виправдовуванні? Мені особисто без різниці, хто піратить, а хто ні, бо майже на кожному ПК знаходиться якась програма, фільм, серіал, музика тощо, які не купленими, але одне діло отримати щось не легально, але визнавати, що так не зовсім правильно, а інше, доказувати усім, що робити так можна й потрібно.

          • Akari Ume

            Не знаю, где вы нашли у меня попытку оправдаться, так как я этого не делал, и не делаю. Я лишь высказал свое мнение, и чтобы подтвердить свои слова, скажу, что пиратство мне не помешало заиметь колекцию из более 50 лицензионных игр, которые мне понравились, а лишь наоборот помогло определиться, что стоит взять, а что не стоит своих денег и стараний авторов. Ваше мнение, что нужно платить, если у игры есть цена, мое же – это платить, если игра стоит своей цны! А знаь стоит она или нет можно только поиграв, а не посмотрев на трейлеры, и обзорщиков то, что там – то их мнение, а не мое по поводу рассматриваемой игры. Не вижу смысла вести дискус далее. Как вам нравится – так и поступайте тут все чисто индивидуально.

          • Akari Ume

            Я не знаю, где вы нашли возможность возврата игр, ну допустим даже что она и существует, вот теперь скажите, сколько времени уйдет на то, чтобы ее вернуть, и вернете ли вы свои деньги, или только их часть?
            это глупая затея, а что касательно других способов я уже писал в другом ответе – игру можно прочуствовать только погрузившись самому в нее, и обзоры вам не помогут. Они помогут вам только узнать о ней, чтобы потом попробовать.

          • Akari Ume

            Не правильно мыслите, тут ни кто не забирает картины, а делает их фото, и кому эта картина не нужна в доме – тот ее и не покупает, а кому нужна – тот оплатит и заберет ее домой. А если следовать вашей логике, то художник стане бомжом, так как у него все отобрали
            Не городите ерунду с примерами, которые выгодны вам для доказательства свей правоты!

          • bigbeat_

            Робить фото, для чого? Так художник знову нічого не отримує. Просто підійшли сфоткали і на принтері зробили копію, потім прийшли сіли не далеко від оригіналів і продають вже копії як оригінал. Тільки художник знову нічого не отримує.

          • Akari Ume

            Ну продолжай считать что все вокруг виновны в бедах других…
            Просто одни делают, а другие говорят, как результат у одних есть, а у других – нету…
            “Робить фото, для чого?” Если другие не сделают фото и не распространят его, то и не найдется ценителя, который купит эту картину. Реклама может быть платной, или бесплатной, но все хотят что-то кушать, вот и бесплатные рекламщики тоже “… підійшли сфоткали і на принтері зробили копію, потім прийшли сіли не далеко від оригіналів і продають…”

          • Akari Ume

            Вот не знаю, чувство у меня такое, что говорю с роботами, которые запрограммированы на одно и то же, не в обиду будет сказано… Художник с фото, которые делают “пираты” получает бесплатную реклау, я наверно выделю большими буквами слово “БЕСПЛАТНУЮ” чтобы видно было, а то наверно теряется в толпе других букв.
            то же самое и с играми, не будь пиратов, то продажи игр были бы мизерными, так как мало кто платил бы за товар, которого не видит, по сути это то же самое, что купить кора в мешке. И специально для “Meekhael” купить игру по обзору или геймплею – это купить кота в красивом мешке.

    • Нехай саме для вас крадіжка цифрового продукту не є крадіжкою (хоча це є дуже неправильна заява), але це не міняє того, що це є порушенням і грубим і вже після цього усі виправдання не мають сенсу.

    • Oleksandr Masnyi

      задам такі от питання
      чому вже давним давно є польська локалізація ігор?де наша локалізація ігор?
      чому грошовий еквівалент вирішує чи буде локалізація чи ні?
      чому я повинен брати безкоштовно,а не купити гру(а – не віддячивши за це розробнику,б – не дати йому можливість створити офіс своєї ігрової компанії у нашій країні)?
      чому я повинен просиджувати штани,коли я можу знайти можливість взяти за свою роботу гроші і їх же вкласти в те,на що я потрачу більше часу(у розважальному плані)..чи краще сподіватись на вічну халяву?

      • Aschim

        В Польщі також поширене піратсво, а польських торент-трекерів мабуть більше ніж в Україні. Але ж це не мішає виходу ігр з польською локалізацією. Чому? А тому, що:
        1) В Польщі значно вищий рівень заробітних плат і тому значно більше людей мають змогу купувати ліцензійне.
        2) В Польщі 98% населення розмовляють польською мовою.
        Тому знову ж скажу, що не варто всі проблеми списувати на піратів.
        А на інші питання ви маєте самі собі відповісти, а не хтось за вас вирішувати. Якщо покупка ігр не вдарить по вашому бюджету, то це ж чудово, можете і справді віддячити розробникам ігр, які вам найбільше по душі.

        • Oleksandr Masnyi

          на всі питання так відповіді і не почув(хоч давно на них і відповів собі сам),а хотів почути ваші
          тоді питання – гра дешевша ніж смартфон,чому тоді у більшості(90%) в Україні вони є,хоча їх ціна перевищує ціну гри від 2 до 150 разів,
          Що заважає зібрати на гру,так само як і на телефон?
          на рахунок 1 – середньостати ні до чого,працював,часом прижимало по життю більше,але не спорю,вибір товарів там більший
          2 – ну у нас білінгвістичне населення,яке вважає українську рідною мовою
          пірати показують,що захист ігор поганий
          але чому при всьому наявному інструментарії,який дають нам розробники(безкоштовні вихідні,знижки,часами демки) люди піратять?
          і чому люди захищають їх?
          і так,про заробити…бажання би було,а можливості знайдуться)

    • SmoothPimp

      Ну ти мабуть побіжиш міняти пін-код на картці, чи пароль до інтернет-банкінгу, якщо він комусь ще стане відомим (у когось з’явиться копія?), не дивлячись на те, що в тебе залишиться оригінал? Які збитки, га? Твої макарони (цифри пін-коду) залишаться в тебе.

  • Эрик-Максим Гришко

    Привіт, хто скаже, яка це гра на головній картинці цієї статті.

    • Михайло

      І вам привіт, здається Baldur’s Gate.

      • Эрик-Максим Гришко

        Дякую.

        • Михайло

          Нема за що.

  • Glib

    Гарно написано

  • Богдан П

    Стаття ні про що…по назві думав буде щось цікаве і корисне про українські ігри…а сособисто я в Стімі купляю лише наші ігри…піратство це звичайно не дуже добре, але платити 50$ наприклад Кол Оф Дюті це занадто …

    • Влад

      Для цього і створені знижки. Просто треба зачекати.

    • Михайло

      А хто вас заставляю купувати за повну ціну? Навіть з зарплатою в 1000$ ви не зможете купити все, що захочете, тому і існують пріоритети.

    • SmoothPimp

      Майбах та Бугатті теж дорогі, чорна ікра дорога, брендовий одяг дорогий, багато чого коштує “занадто”, але ж цього не отримуєш на халяву на відміну від Колл оф Дьюті, от халепа?

  • Якось я був написав великий коментар на тему піратства під релізом Козаків 3 на Гуртом. Просто залишу його тут.

    Шановні, над проблемою піратства в інформаційному просторі люди ламають голови відколи з’явився інтернет.
    На жаль, вона зовсім не тривіальна й має багато сторін.

    Є очевидна й принципова різниця між крадіжкою фізичного об’єкта (цукерки в магазині чи автомобіля) і завантаженням інформаційного продукту. Вона полягає в тому, що для створення фізичного товару потрібно повторити увесь процес виробництва. І якщо ти вкрав цукерку, то їх стало на одну менше.
    У випадку ж із інформаційним продуктом, процес виробництва (створення гри, зйомка фільму, написання книги тощо) здійснюється лише один раз. А продаж (і кардіжка) цього продукту – це копіюванння, яке є майже безвитратним (витрати на електроенергію мізерні).

    Тобто шкода від піратства полягає в недоотриманні прибутку творцями продукту. Скільки це? Досі ніхто так і не навчився реально оцінювати цей показник. Можна, звісно, виходити з кількості завантажень, але ніколи не знаєш, скільки копій би продалося, якби завантажити було неможливо.

    Аргументи піратів прості й примітивні: 1) це нікому не шкодить; 2) розробники й так багато заробляють; 3) мені за завантаження нічого не буде; 4) і взагалі в мене грошей нема.
    Найцікавше тут те, що більшість із них відповідають дійсності.

    Однак це зовсім не означає, що можна з чистою совістю все піратити.
    Я особисто, коли вибираю якусь принципову позицію з якогось важливого питання (піратство, вибори тощо), намагаюся замислитися: а що буде, якщо абсолютно кожен зробить ось так? Це дуже допомагає.

    Що буде, якщо абсолютно кожен гравець завантажить гру з торентів замість того, щоб купити? Не здогадалися? Розробник збанкрутує.
    А що буде якщо абсолютно кожен гравець купить гру й ніхто її не спіратить? Розробник заробить купу грошей (значно більше, ніж це відбувається насправді), розширить штат і зробить ще кільканадцять ігор.

    Отож коли ви в черговий раз вирішуєте – купити щось (гру, фільм, книгу, музичний альбом), чи спіратити, – замисліться. Ви хочете продовжувати насолоджуватися іграми в улюбленому всесвіті, фільмами улюбленого режисера чи музикою улюбленого виконавця? Якщо так, то звісно ви дасте творцю трохи своїх грошей, аби тільки він не припиняв працювати.

    А якщо вам щось не подобається, то навіщо взагалі піратити? Шобшо?
    Тут часто кажуть, що піраство – це засіб “спробувати”. Але ж існує тисяча способів дізнатися, чи сподобається вам продукт, чи ні: трейлери, тизери, огляди, демки, лецплеї, зрештою ваші друзі й знайомі. Я не вірю, що цього замало.

    Якщо ж у вас насправді немає $10, щоби раз на кілька місяців купити гру, чи 100 грн, щоби раз на кілька тижнів сходити в кіно, то, шановний, у вас серйозні проблеми.
    Вам не до розваг. Вам би підвищити свій професійний рівень і знайти ліпшу роботу. Чи може завести свою справу. Вас мають цікавити сотні інших речей, пов’язані з вашим же добробутом, але точно не ігри.

    Що ж до Козаків, то до всього вище згаданого ще додається дрібка патріотизму.
    Коли хтось із українських гравців говорить про Козаків, Сталкера й Метро, то так пишається, аж сорочка репає. Але якщо його спитати, чи купив він хоч одну з цих ігор, то в більшості випадків відповідь буде негативна.
    Ось вам патріотизм у всій красі.

    P. S. Даруйте за стіну тексту, не стримався.

    • SmoothPimp

      Не треба порівнянь з цукеркою, ковбасою. Сучасне право вже давно створило як теоретичний, так і практичний опис правовідносин, що складаються під час комерційної діяльності в інтернеті. Пірати порушують виключні права автора та правовласника на розповсюдження, публічне відтворення товару в інтернеті. На жаль, правова освіченість українців не те, що дорівнює нулю, вона від’ємна, в галузі авторського та інтелектуального права вона зупинилась на часах дисків ті дискет у найкращому випадку. Тому й постять картинки з ковбасою, ніби-то хизуючись своїми беззаперечними доводами, а насправді виставляючи себе дурнями.

      Цивільний кодекс більш-менш охоплює ці нові правовідносини, том справа за виконанням та освітою, щоб українці зрозуміли, що інтернет це не тільки меми, а нова середа існування сучасної людини із своїми законами.

      • Проблема в тому, що в інформаційному суспільстві така річ як, наприклад, “унікальне право на розповсюдження” — втрачає сенс. Витрати на копіювання інформаційного продукту практично дорівнюють нулю. Контролювати процес копіювання й розповсюдження теж неможливо.
        В законах можна написати що завгодно, та який із нього сенс, якщо його дотримання неможливо контролювати? Можна написати закон, що забороняє чухати ліве яйце правою рукою. І шо?
        З чого я й почав. Це зовсім не тривіальна проблема. Не можна просто так взяти і сказати, що піратство — це злочин (і байдуже, що в деяких країнах це так трактується). Принципове протиріччя якраз у тому факті, що фізично копіювання не дорівнює крадіжці. Прямої шкоди від “незаконного” копіювання нікому немає, а непряму ніхто не вміє рахувати (та й, думаю, в принципі не може).
        Те завзяття, з яким у деяких країнах борються з піратством (як із кримінальним злочином) — це занадто.
        Масова байдужість українців до цього питання — теж занадто.

        Законодавство має регулювати дійсність. Якщо дійсність неадекватно відображена в законах, то правова система припиняє нормально функціонувати. Що ми й бачимо на прикладі інформаційного піратства ось уже понад два десятиліття.

        • Якщо не помиляюсь, копіювати ігри і програми не є заборонено, заборонена зміна і заміна файлів, подібне зазвичай прописано в ліцензійних умовах, а тому часто навіть купивши гру можна порушити умови, поставивши українізатор чи банально вирішивши проблеми гри. Звісно це все контролювати ніхто не буде, але ці закони й умови потрібні для крайнощів, для прикладу у тих випадках, якщо хтось заробляє на цьому.

          Ну і стаття захоплює не так тему пірацтва, як ставлення багатьох українців. Тобто, через те що доволі велика частина людей рахує купівлю цифрового контенту ідіотизмом, нас часто будуть ігнорити, от і все.

      • До речі, якщо говорити про українське законодавство, то воно у значно гіршому стані.
        Ви знали, наприклад, що програмний код, з точки зору українського законодавства, прирівнюється до літературного твору?

  • Ясон ДінАльт

    люди чого ви паритесь – сидіть на консолях, не сподобалась гра – перепродав диск. Хороші ігри високоліквідні і багато на них не втратите. Для зовсім вже економних є можливість легально збиратись в трійки і ділити вартість цифрових версій гри на всіх. А ще за 100₴/міс по підписці матимете ще доста ігор

    • Dmytro Kuzmenko

      Ага, й анінайменшого шансу для гри українською на жодній із консолей. Як на мене, то це порожнє витрачання грошей. Краще купувати ігри там, де існують українські локалізації і де зростає їхня кількість.

      • Ясон ДінАльт

        Та чого немає шансів, от Metro redux на PS4 з українською виходило

  • Якого біса видалили мій коментар? Завеликий?

  • Дорога редакція! Модерація – діло потрібне й хороше. Але тупе видалення коментарів без пояснень – це не модерація, а херня.
    Тут є якісь правила коментування, де написано, що за таких-то умов коментар видаляється без попередження? Я щось такого не бачив.

    • Ну чому одразу налітаєш) Disqus перекинув коментар у спам, але вже все гаразд.

      • Вибачайте. Не знав, що Disqus такий “розумний”. Матиму на увазі.

  • Дорогі користувачі! Disqus хороший, але часом його нейронна мережа перекидає ваші коментарі у спам, адже перевіряє їх на унікальність. Думайте, перед тим як писати.

  • Hedera helix

    На мою думку, все впирається в усвідомлення себе (або його відсутність) як часточки нації, і того факту, що постійно, завжди, щомиті, ти є її представником, і за твоєю поведінкою оцінюють весь народ. Твоїх співвітчизників, не чужих тобі людей, а рідних, друзів, сусідів, колег, ба навіть трішки знаменитостей різного штибу. Піратиш цифровий контент? Говориш російською? Убив бабусю за дешевий телефон і 500 гривень? Отже, всі українці такі; і подібна думка формуватиметься як у цій державі, так і за її межами.
    Ламай шаблон! Продемонструй, що ти — людина, у якої є гідність, і вміння визнавати свої помилки; і що саме з тебе почнеться переосмислення портрету пересічного українця! І не забувай, що не просто “демонструвати”, а насправді поводитись гідно треба буде до скону, щосекунди.

  • PaShKoMeTR

    Пам’ятаю історію про розробника хотлайн маямі, який допоміг піратам зламати свою ж гру, щоб вона не баговала. І він тоді казав, що хоче, аби більше людей пограли в його творіння. Бо саме для цього він і робив гру. 😊