П’ять елементів Люка Бессона

Автор: Володимир Вітовський

Зі стариганя Люка Бессона вже давненько почав сипатися не лише порох, а й фільми, які все не можуть пробити бар’єр слави його колишніх творінь. Попри все фільмороб є метром у своєму ділі, залишаючись однієї із “колон”, на яких і досі тримається французький кінематограф.

Всі ми пам’ятаємо “П’ятий елемент” або “Леон”, які зробили Бессона надзвичайно відомим. То чому тоді йому вдалося настільки зацікавити глядачів, а зараз все частіше на екранах ми бачимо безліч фільмів, які не надто сильно вирізняються на фоні іншого голлівудського кіно. Що допомагало йому творити стрічки, які після перегляду досі залишаються у пам’яті? Пропонуємо вашій увазі “П’ять елементів Люка Бессона” — своєрідний посібник для інших режисерів, які хочуть робити якісне кіно. Дізнавшись, що допомагало Люку Бессону творити без сумніву шедеври, ми зрозуміємо можливість появи чогось подібного у майбутньому.

ЕЛЕМЕНТ ПЕРШИЙ: ЕКШН

Більшість стрічок Люка Бессона опираються на цей елемент, тому саме про нього варто згадати з самого початку. Це, звісно, не правило, але там, де фільми дають змогу заробити сотні мільйонів доларів, є екшн. І перш ніж говорити щось у цьому плані про Люка Бессона, варто згадати, що він знімав різнопланові фільми. У кожному з них і екшн був відповідний, починаючи ще з перший чорно-білих картин режисера. Наприклад, у “Леоні” з допомогою активних сцен він показав головного персонажа під час виконання роботи; “П’ятий елемент”, який мав набагато більший бюджет і не був обмежений земним технологіями, Бессон наситив захоплюючими погонями та вибухами, що чудово вписувалися в загальну картину; в “Таксі” відповідно нам згодовували купу якісних автомобільних викрутасів і так далі.

Люк Бессон справді знає, що насправді потрібно пересічному глядачеві. Хтось шукає хорошої розповіді, а комусь потрібне видовище на декілька годин. Тоді чому б одразу не задовольнити обидві категорії людей? Не завжди рівновага між цими двома факторами у фільмах Бессона була вдалою, але все залежить і від бажання режисера. Якщо він хоче знімати бойовик-комедію, то нічого кримінального в цьому немає. Головне, він намагається триматися подалі тієї межі, коли фільми стають банальним бекґранудом для поїдання попкорну.

ЕЛЕМЕНТ ДРУГИЙ:  СЦЕНАРІЙ

Якщо екшн є майже невід’ємною частиною фільмів Люка Бессона, то про якісний сценарій так само сказати важко. Вгадати, коли йому вдасться створити щось справді геніальне, майже нереально. Над деякими сценаріями він працював роками, але в кінцевому результаті публіка сприймала їх доволі холодно. Можна назвати ряд фільмів, у яких Люк Бессон намагався створити щось справді неповторне, але в кінці сам себе перемудровував. Його останній фантастичний фільм “Люсі” підтверджує цей факт.

Та не забуваймо про хороше. Наприклад, над сюжетом “Леона” Бессон начебто клопотався лише один місяць. У це важко повірити, але від цього фільм менш захоплюючим не стане. Він проймає глядача від початку і до кінця. Люк Бессон спромігся розповісти чудову історію, в яку віриш. Укупі з хорошою акторською грою фільм “Леон” видерся у топ стрічок Люка Бессона, який наочно показує силу якісного сценарію.

ЕЛЕМЕНТ ТРЕТІЙ: АКТОРИ

Одним із найважливіших елементів фільмів Бессона є і підбір акторів. Не зважаючи на кінцевий результат, можна було з упевненістю сказати, що обличчя, які ми побачимо на екранах, чудово відповідатимуть своїм персонажам. Чого лише коштує його співпраця з Жаном Рено. Цей актор може й не є еталоном у своїй справі, проте фільми Бессона дали йому змогу розкритися ледь не на максимум. Завдяки Бессону своє місце у Голівуді знайшли безліч французьких акторів. Прикладом цього стала Маріон Котіяр, яка хоч і не грала головної ролі в фільмах “Таксі”, проте заробила собі реноме акторки, яка вміє прекрасно передавати емоції. Така родзинка дала їй змогу показати себе, що не залишилось непоміченим у майбутньому.

Люк Бессон навіть зробив власний вклад у створення невразливого образу Стетема. “Перевізник” — це один з тих фільмів, для створення якого багато мізків не потрібно, але й націлений він на відповідну категорію глядачів. От кого не вистачає у роботах Бессона, то це Ґері Олдмена. Він чудово зіграв антагоністів у двох найкращих стрічках режисера. Цей актор показав найвищий клас перевтілення. Не важливо чи події картини розгортаються в майбутньому, чи сьогоденні, Ґері Олдмен зможе відтворити покидька космічного масштабу. Запитайте Брюса Вілліса, якщо не вірите.

ЕЛЕМЕНТ ЧЕТВЕРТИЙ: УВАГА ДО ДЕТАЛЕЙ

Увага до деталей важлива тим, що змушує передивлятися фільми Бессона по декілька, а то й більше разів. Не завжди зрозумілі масі деталі можуть спонукати мозок автоматично згадувати той чи інший епізод фільму. Пам’ятаєте, як у “П’ятому елементі” Корбен Даллас підпалював сигарету? Тоді у коробці залишалося два сірники. Один із них головний герой банально змарнував. У кінці фільму Корбен мав лише один сірник, який і допоміг людству уникнути знищення. Справді, тиск на персонажа не проявлявся б так сильно, якби він мав декілька спроб.

У тому ж “П’ятому елементі” ще купа подібних деталей. Наприклад, як у епізоді, коли президент дав двадцять секунд для того, щоб Віто Корнеліус зміг пояснити свою теорію щодо ворожого об’єкта. Від першого слова отця і до наступної фрази глави людства й справді минає двадцять секунд. Хочете ще більше? Мова, якою розмовляла у фільмі Лілу, вигадана, але нею можна вести повноцінну розмову. Бессон неодноразово так спілкувався з Мілою Йовович. Мабуть, говорили вони про щось особисте, адже пізніше акторка вийшла за режисера заміж.

ЕЛЕМЕНТ П’ЯТИЙ: ЦІЛІСНІСТЬ

Найголовнішим елементом вдалого кіно є цілісність. Мова йде не лише про перелічені раніше компоненти, а й про набагато дрібніші деталі. Всі вони повинні органічно поєднуватися, слугуючи основній ідеї або мотиву історії. Тоді після перегляду фільму з’являється відчуття довершеності. Зрозуміло, що Люк Бессон завжди намагається відповідати амплуа хорошого режисера та сценариста, але скласти ідеально все докупи в нього вдається не настільки часто, як хотілося б. І так приємно, що він знову взявся за фантастику, адже в “П’ятому елементі” цілісність мала найвищий пріоритет.

Його новий фільм “Валеріан та місто тисячі планет” — це солідна заявка на своєрідний камбек. Колись “П’ятий елемент” поставив його в один ряд з видатними фантастами кінематографу. І що може бути ліпше, ніж зняти стрічку про комікси, якими ти надихався при створенні своєї найкращої роботи? Відповідь очевидна: нічого! Залишається довести все до пуття, зробити те саме, що і два десятка років назад. Та от чи вдасться це у нього? Бюджет наче є, хороші актори та спецефекти також… Потрібно лише втримати оту рівновагу між всіма елементами вдалого фільму, що Бессон безперечно може зробити.

Наразі “Валеріан та місто тисячі планет” виглядає наче молодіжний “П’ятий елемент”, який спрямований не лише показати захоплюючі космічні баталії, але й подарувати нову цікаву історію кохання. Ну, і хоч події фільму розгортатимуться сотні років опісля пригод Корбена Далласа, проте сподіваємося Бессон не забуде зробити декілька згадок про ті події. Принаймні побачити представників якоїсь із тих рас ми точно повинні, адже було б дивно, якби у Місті тисячі планет не було знайомого нам обличчя… Або морди…

А чого ви очікуєте від стрічки? Який із фільмів Бессона вам запам’ятався найбільше? Обов’язково діліться з нами своєю думкою у коментарях. А поки що бувайте.

Останні статті

Огляд фільму «Вогнеборці»

Автор: PlayUA

Вогнеборці / Only the Brave (2017)

bit’ання з минулого: Flashback (1992)

Автор: Андрій Нагорний

Flashback (1992)

Гривня є! І що змінилося?

Автор: Олег Куліков

Steam, Гривня

Враження від Casual Connect Kyiv 2017

Автор: Віталій Тарнавський

Casual Connect Kyiv 2017

Чи потрібен світу молодий Бонд?

Автор: Володимир Вітовський

Kingsman: Таємна служба / Kingsman: The Secret Service (2014)

Нові локалізації від STS UA. Випуск 3

Автор: STS UA

Приховані ігрові механіки

Автор: Олег Куліков

Half-Life

ГРА РОКУ 2016 | PlayUA Game Awards

Автор: PlayUA

  • jaguar_arx

    Від стрічки не очікую нічого особливого. Він режисер звичайно класний, але якщо чесно то мені здається у успіху п’ятого елементу як раз найменша, порівняно з іншими крутими фільмами Бессона (Малавіта, Леон, Підземка, Її звали Нікіта, Жанна Д’арк). Мені здається що як раз фантастичні фільми вдаються Бессону найгірше. Останній фільм Люсі тому підтвердження. А враховуючи що ще й головні персонажі у фільмі якісь діти на вигляд, то я взагалі скептично ставлюсь до фільму. Бо “П’ятий елемент” витягнули круті актори: Міла Йовович, Брюс Уіліс, Кріс Такер та Ґері Олдман. У “Валеріані” крутих акторів немає.

    • cainei

      Мила Йовович крутая актриса? Смеёшься что ли? Она всегда была по пояс деревянная модель,тут кстати одну из главных ролей опять же играет модель Кара Делевинь, так что если сработает класический коктейль Бессона,то мы увидим фильм не хуже Пятого Элемента,который уже являеться класикой фантастики.. ))

      • jaguar_arx

        Так. Міла Йовович – крута актриса. Ти не помилився. А про Делевінь я ніколи не чув. Так що в успіх Валеріана я ні краплі не вірю.

  • Yeugeniy “Zhmeryn” Zahorodniuk

    >>Дізнавшись, що допомагало Люку Бессону творити без сумніву шедеври, ми зрозуміємо можливість появи чогось подібного у майбутньому.

    Це речення позбавлене сенсу. Що означає “зрозуміємо можливість”? Це якась нісенітниця. Здається, я розумію, що хотів сказати автор. Але тоді треба було писати так”…, ми зможемо оцінити можливість…”. Чи якось так…

    P. S. П’ятий елемент не найкращий фільм Бессона. Він у кращому випадку просто не поганий. Він дуже дивний як в постановці історії, так і в створенні стилю світу картини. Хоча його деталізованість прямо зразкова. Але ні… Особисто мені не дуже подобається П’ятий елемент. Взагалі фантастика від Люка Бессона це так собі фільми.
    Улюблені мої фільми Бессона — це Леон, Нікіта, Блакитна безодня, Таксі, Сімейка(aka. Malavita). Ну і Васабі доволі не поганий…

    • Соболев Дмитрий

      Люк Бессон не знімав Таксі та Васабі, він був продюсером цих стрічок, а не режисером.

      • Yeugeniy “Zhmeryn” Zahorodniuk

        Але для мене, особисто, якщо задумка або сценарій Л. Бессона, то це фільм Бессона.