The Talos Principle замкнула піратів у ліфті

330710_screenshots_2014-11-08_00002

Боротьба з піратством приносить багато головного болю розробникам ігор. Вони видумують все нові системи захисту, а пірати їх знов і знов зламують. Але хорватська компанія Croteam пішла іншим шляхом: вони не викидають купи грошей на всякі SecuROM’и, а просто залишають піратам в своїх іграх “сюрпризи”.

Таким чином, якщо пам’ятаєте, у Serious Sam 3: BFE з’явився безсмертний скорпіон. І Croteam вирішила повторити свій досвід при розробці нової головоломки The Talos Principle.

А розкрилося це, коли один з гравців поскаржився на форумах Steam, що гра заперла його в ліфті на одному з етапів гри. На це він отримав таку відповідь:

“Вітаю, ти перший, хто показав інтернету, що Croteam зробила цього разу, щоб покарати піратів. Можеш пишатися собою, бо це пошириться по всій мережі протягом 30 хвилин.”

Побачивши ці повідомлення, видавець гри, Devolver Digital зробив скріншот сторінки та затвітив його, підтверджуючи, що це дійсно не баґ, а все відбувається just as planned.

До речі, Croteam не є піонером в такому підході боротьби з піратством: таким чином, Far Cry 4 не дозволяла піратам корегувати поле зору, а The Sims 4 заволікала екран розмиттям.

Надіслав: Микита Нагорний


Приєднуйтесь! Ще більше коротких, але цікавих новин в нашій групі VK: vk.com/playua


Вам це може сподобатись

Приєднуйся до обговорення →
  • Kirill Stanchik

    Помнится, что в Game Dev Tycoon разработчики сделали нечто подобное: в один определённый момент уровень пиратства резко возрастал и приводил к банкротству их виртуальной студии.
    Вот так вот пираты. Вот так выглядит ваша “плата” за игру :)

  • могли б і твіт дати у студію
    цікаво побачити коментар видавця

  • Didok

    гарно придумали

  • Микита, то куди вона їх “заперла” ??? ^___^
    – може мова йде про “зачинила в ліфті” ?…

    • НикИТОС

      Так, дякую.

  • Interzeroid

    Хлоп’ята добряче трілять піратів.

  • Stan

    Піратство не так вже і сильно завдає “болю” компаніям. Недавно читав одну статю на рахунок цього навіть. У якій дійшли до висновку розробники просто або жадібності або находять цим виправдання зі сторони девів до видавця про те чого ж їхня гра не так сильно продається (і спирають все на піратство, а не на те що гра лайно). Насправдіж аж ніяк критично піратство на успіх гри не впливає. Ось уривок ще з однієї не так давньої статейки, правда по англійськи (раджу почитати):
    Let’s take inventory. Has Denuvo really been a great system as said above?

    – FIFA 15 releases uncrackable, protected from pirates. It sells about the same as FIFA 14 though. Where is the dramatic spike in sales from all the previously “lost sales” that should now be coming in? Somebody tell me, where are they?

    – Lords of the Fallen releases uncrackable. With no pirates to decrease the sales, surely this must score much higher than other games which are pirated to heII and back, right? FIFA fans might just all be so loyal they’ve always been buying the game. But no such luck. Isn’t it like 10 pirates to every 1 sold copy on PC? Wasn’t that what Crytek said? WHY DOESN’T THIS SELL 10 TIMES AS MUCH AS OTHER GAMES THEN??! I just don’t understand. Why aren’t we seeing these “lost sales” not being lost anymore? Where’s the incredible profit after shutting down the filthy pirates?

    – Dragon Age Inquisition releases uncrackable. Despite no pirates hurting this, it sells about as expected. It doesn’t even manage to top the charts anywhere though. Games that have cracks out for them and are being pirated are still outselling this one. How on earth is this possible?

    – Denuvo is said to introduce severe performance problems. Now that is regrettable but I guess that is something paying customers just have to live with, to have the satisfaction of knowing that no filthy pirates are playing the game which they paid for.

    – Denuvo is said to wear out SSD much faster than regular use programs. Well, if this proves to be true, at least the developers have all that sweet dough they made from not losing so many sales to pirates. They’re gonna need it to deal with all the incoming lawsuits.

    Okay, enough with the jokes. I’m ultimately glad this thing came around because it finally dispelled this narrative we’ve been hearing all these years about lost sales. This idiotic lie that if only the option of piracy is removed, suddenly they would see much higher numbers of sold units. Well, thank you Denuvo for finally proving beyond a shadow of a doubt that, this tale is simply not true.

    But why isn’t it the case? I think the answer is pretty obvious but I’ll break down what I believe is the reason by typecasting the different kinds of pirates and pirate/consumer hybrids.

    1. Poor Pirate
    ?Pirates everything, simply doesn’t have the money to be buying games, often times lives in a not so well off country, probably unemployed and barely scraping by. Can’t spend money he doesn’t have on uncrackable games.

    2. Punishing Pirate
    ?Pirates to punish publishers and developers he holds a grudge against. This person only buys games from people he wants to support. They somewhat irrationally will still play and enjoy certain games from devs or publishers they hate but they won’t give them money for this. EA is a popular target of this practice.

    3. Testing Pirate
    ?Pirates everything first, then buys it if he likes it. This person isn’t actually a pirate, they just don’t accept that there aren’t any demos anymore so they use piracy to demo games to evaluate if the game is worth it. Won’t spend money on an uncrackable game before testing it at a friends or lending it.

    People will generally buy what they like when they can. DRM has no influence on that. Even if every game out there came with uncrackable DRM forever. I sincerely doubt that there would be significantly more sales. On the contrary, sales might actually go down. It would probably be great for lending services though because they would suddenly be really popular again.

    • Interzeroid

      По тій простій причині, що ті люди, що мають гроші – ті спіратять і все одно куплять. А ті, хто грошей не мають – не потратять навіть якщо гру спіратити неможливо. В Швейцарії це вже давно доведено, тому там за піратами не ганяються і тому там велика кількість серверів торент-трекерів.

    • Virake

      солдіний аргумент. де оригінал статті?

  • Virake

    ця боротьба з піратством є фундаментальною помилкою.