Hellboy

Підсумки коміксового 2019: Індустрія очима видавця та продавця коміксів

Автор: PlayUA @playua

Коміксовий ринок бурхливо розвивається в Україні 3-й рік поспіль. Після вибухового 2017-го, коли кількість виданих коміксів за один рік стала більшою ніж за останні 5-6 років, настав рік поступового зростання — у 2018-му році видавці аналізували чи не є ця популярність мильною бульбашкою і поступово розвивали нішу мальованих історій, почали долучатися нові гравці. І от на кінець 2019го року ми знову маємо дивовижні результати, які треба розкласти по полицям і проаналізувати. Отже, поїхали.

Одразу зауважу, що для розрахунку бралися лише комерційні проекти, надруковані на папері  і призначені для продажу в магазинах – безкоштовні промоційні комікси та створені за державні гранти, призначені для реклами або як додаткові матеріали для іншої продукції, не розглядалися. Також не враховувався самвидав накладом до 500 примірників. За відсутності чіткої статистики і через те що інформація збиралася власноруч, хоч і за допомогою видавців, можуть бути проекти, які не враховані цією статтею. Але таких проектів на вряд чи може бути більше 2-3, що не може суттєво вплинути на результати.

Почнемо із загального

Кількість коміксів, виданих в 2019-му році, становить — 162 видання, які включають як сингли (видання в журнальному форматі на скобі обсягом до 40-50 сторінок), так і збірки й окремі твори обсягом від 40 сторінок в м’якій або в твердій обкладинці. В 2018-му році ми мали 68 видань, тож загальний зріст становить аж 138 %.  Для порівняння в 2018-му році по відношенню до 2017-го кількість видань зросла «лише» на 62%.

Тобто ми маємо не просто зростання кількості видань, а пришвидшення вдвічі темпу цього зростання. Це дійсно приголомшує, бо при збільшенні ринку темп зростання зазвичай падає, але, як ми бачимо, тут всі ознаки того, що ринок ще не увійшов у сталу фазу і знаходиться в такому бурхливому стані, коли формуються самі його правила, сили, сторони і таке інше. Але судячи вже із кількості гравців, розподілу ліцензій та попередньої сегментації — цей процес, скоріше за все, добігає кінця.

Розподіл за форматом

У 2019-му році лише чверть коміксів були видані синглами (3/4 — в книжковому форматі). На противагу у 2018-му році — серед українських комікс видань в форматі синглу був кожен третій (2/3 – в книжковому форматі відповідно).

Динаміка цього показника свідчить, що загалом видавці більше довіряють ринку і видають дорожчі видання. Не таємниця, що дуже мало видань в Україні може витримати перевидання одного і того ж твору в різних форматах (згадуються лише «Серед Овець» та «Фаетон»), тому цей поступовий перехід від малого дешевого сингла до більш дорогого TPB чи навіть видання у твердій палітурці — є прямою ознакою розвитку ринку.

Ліцензія vs вітчизняне

Частка коміксів від українських авторів продовжує поступово зменшуватись – якщо у 2018-му кожен четвертий виданий комікс був від українського автора, то у 2019-му вже кожен п’ятий.

Зменшення долі вітчизняних авторів – це природне явище для бідної країни, яка не в змозі їх прокормити, і відсутності налагодженої інфраструктури по експорту ліцензій. Але треба врахувати загальне зростання і подивитися ширше. А тут ми маємо збільшення українських творів на 70%! Більше 30 коміксів від наших авторів побачили світ у 2019-му році і це дійсно вражає.

Жанровий розподіл

Що стосується жанрів, то загальна ситуація майже не змінилася, але «диявол ховається в деталях». Тож спробуємо розібратися що могло спричинити міграції тих кількох відсотків і чим це погрожує.

Трійка лідерів незмінна. Саме ці три групи мальованих історій утворюють основний асортимент і займають сумарно 78% ринку, як і рік тому. Саме розвиток цих жанрів і призвів до вибухового зростання кількості коміксів на ринку, саме ці жанри наймасовіше споживає читач. Не просто так ці три жанри йдуть одним блоком — бо і супергероїка є по суті частиною фантастичного жанру, і дитячі комікси можна знайти серед фенетзійних творів. Тож цей розподіл у певній мірі умовний, але, притримуючись одного алгоритму, ми можемо бачити динаміку.

  • Супергероїчні комікси добрали кілька відсотків і зайняли 38% найменувань (проти 36% у 2018)
  • Фантастика та фентезі теж просуваються вперед і вже займають 21% в переліку (проти 20% у 2018)
  • Дитячі комікси трошки посунулися і становлять 19% (проти 20% у 2018)
  • Очікувано, але все ж несподівано, четверту сходинку зайняли комікси в жанрі містики та жахів, зайнявши 8% (після 2% у 2018)

Ймовірно, що комікси, які зараз поза межами дитячого сегменту та супергероїки, намагаються ліцензувати та видавати дуже обережно й з оглядкою на кіно-, теле- та ігрову медійну підтримку, просто наслідують загальносвітову тенденцію популярності жахастиків.  Побачимо чи збережеться ця тенденція надалі і в наступному році (спойлер – «так»).

Наступні два жанри, які набрали однаково малу кількість найменувань.

  • Кримінальний комікс зайняв 4% і, чесно кажучи, це майже піковий обсяг для цього жанру. Супергероїка сама по собі є мультижанровим монстром, всередині якого можна легко знайти суто детективні пригоди (з яких вони частково і починалися), тому вона легко перетягує на себе цю нішу, залишаючи для неперебірливого українського поціновувача поодинокі рафіновані історії типу Міста Гріхів.
  • Нон-фікшн в коміксах завдяки лише одному видавцю набрав після нульового 2018-го ті ж самі 4%. Здається, що надалі цей відсоток буде лише падати, бо такий вузький жанр не зможе витримувати загальний темп розвитку. Хоча потенціал тут звичайно є.
  • Отут ми дісталися найсумнішого моменту в огляді – відсоток гумористичних коміксів, історичних та графічних романів, які набрали по 1-2% (тобто лише 2-4 найменування).

Напевно, треба пояснити, що мається на увазі під «графічними романами», щоб не впасти в термінологічне непорозуміння. На відміну від форматного визначення, коли графічним романом називається просто збірка коміксів, які колись виходили частинами, або «Оригінальний графічний роман», коли комікс одразу виданий в книжковому вигляді, в жанровому розтині графічний романом є твором, який не можна просто віднести до будь якого жанру, який підіймає складні питання, який інколи болісно читати — як то Маус чи Персеполіс.

І, як ми бачимо з того 1-го відсотка, цей доволі серйозний, важливий і кричуще необхідний жанр — річ доволі непопулярна в українських видавців. В чому ж проблема? Здається, що тут ми є свідками збігу кількох причин, які віддаляють від нас видання творів Бернса, Мебіуса, Клоуза та Томсона українською. По-перше це поки що замала аудиторія для таких творів. І коли ми пишемо «замала», то маємо на увазі як її кількість, так і вік. Історичний комікс та графічний роман річ нелегка і шанувальник мальованих історій часто приходить до нього вже після читання Дедпула, Бетмена, Конана, коміксів від Image та Dark Horse тощо. Для цього має пройти час — роки, а може навіть десятки років, щоб випестувати читача, який буде цінувати такі речі як «Пейшенс» чи «Сабріну» Дрнаси. Друга проблема – це культурна іншомовна інтервенція під маскою «розширення асортименту». Дуже важко видавати навіть гарну, чудову річ, коли на український ринок масово заходить цей твір з сусідньої країни. І якщо Бетмена наш ринок ще може перетравити у двох варіантах, то коли діло доходить до більш вузького сегменту, це стає великою проблемою.

Інша справа, суть якої покрита темрявою, це жахаючий занепад гумористичного коміксу в Україні. Особливо сумно це відчувати, знаючи його потужну історію у нас. Відсутність гумору навіть, а скоріше і «саме», в складні часи приводить до занепаду духу. Це дуже тривожна тенденція. Незрозуміло чому українські видавці, особливо на фоні таких успішних проектів як «Троє проти Зла» та «Голуб Геннадій» (як би хто до них не ставився), не поспішають видавати смішні, позитивні, кумедні і провокативні речі для дорослого читача.

На фінал цього розділу зазначимо стабільно нульову присутність таких двох близьких жанрів як андеграунд та еротика, до яких ніяк не дістануться наші видавці, але хтось же має розпочати видавати Хансельмана та Манару.

Видавці

Передбачувано, у 2019-му році з’явилися нові спеціалізовані видавці коміксів, такі як Mal`opus та Tuos — відтепер у нас аж шість видавців коміксів Marvel! Стає дійсно гаряче, хоча не забувають видавці і про ліцензії від інших американських видавництв: Dark Horse, Image, Oni Press, BOOM! та IDW. Починають також видавати і франко-бельгійські мальовані історії – цього року вийшли перші частини культових Тентена та Блекседа, завітали також Катанга і Батько Горіо, а на наступний рік чекаємо Метабаронів та Орлів Риму, і щось підказує що це лише початок. Також 2019-й рік відмітився початком видання манґи – тихенький струмочок обіцяє вже скоро перерости в справжній потік, і озираючись на те, що видання манґи росте як у Європі, так і в США, попит на цю нішу і в Україні буде.

Спробували знов зайти в коміксову воду книжкові видавці (ArtHuss, ДІПА та Ранок), в той же час як, схоже, зупинили цей напрямок книжкові видавництва Vivat, КСД, ВСЛ та Кальварія. Сподіваємося, нові гравці не будуть повторювати помилок попередників,  як то нерозуміння специфіки ринку коміксів, важливості тематичних заходів та подій і ролі спеціалізованих крамниць в збуті та популяризації продукту.

У 2019-му році комікси видало 21  видавництво проти 18 у 2018-му, тобто маємо зростання кількості гравців на 17%

  • Найбільше коміксів за рік видала Рідна Мова і зайняла 25% від загального асортименту, збільшивши кількість видань на 240% у порівнянні із 2018-м роком
  • Друге місця зайняв минулорічний лідер – FireClaw. У 2019-му році вони видали 35 коміксів, а це 22% від загального асортименту, збільшивши видання за рік на 75%
  • Таким чином ми маємо охоплення майже половини ринку лише двома видавцями. Решта видавців в цьому гіт-параді така: UA Comix (7.4%), Vovkulaka (6.8%), Mal`opus, Northern Light та Наша Ідеа (по 4.9%), Molfar (3.7%)
  • Найбільше зростання маємо у видавництва Northern Lights – на 300% (з 2-х до 6-ти позицій), та у Vovkulaka – на 267% (з 3-х до 11-ти).
  • Втричі по кількості видань (тобто додали 200%) виросли за рік наступні українські видавці коміксів — Lantsuta, Molfar та UA Comix. А видавництво Наша Ідеа збільшили видання вдвічі

За наведеними цифрами видно, що для багатьох видавців 2018-й рік був лише розігрівом перед 2019-м, а 2020-й стане справжнім полем битви за покупця.

А ще в Україні з’явилася справжня ПЕРША студія коміксів – Spring Comics, яка співпрацює з видавцями і робить для них комікси на замовлення. І вже встигли попрацювати з видавництвом ArtHuss, міністерством Інформаційної політики та зробити промоційний комікс.

Продавці

Якщо у 2018-му році основним каналом збуту для українських видавців були комікшопи та фестивалі популярної культури, то у 2019-му до них долучилися книжкові мережі, торгівельні інтернет-майданчики, книжкові онлайн-магазини. Багато видавців продовжує здійснювати прямий продаж через власний сайт та сторінки в соціальних мережах.

А тим часом, відчувши вже достатній асортимент від українських видавців, комікшопів і надалі більшає, відкриваються нові онлайн та фізичні крамниці (вже є в Сумах, Маріуполі та Мелітополі!), додають комікси в свій асортимент магазини настільних ігор та фігурок, зазираються на комікси і продавці відеоігор та аксесуарів.

Коміксові катрени

Підбиваючи підсумки, можна вивести наступні загальні тренди 2019-го року і прогнози на рік наступний:

  • Ми все ще знаходимося на стадії формування ринку — присутня сумбурність і метушня, при тому що розподіл великих ліцензійних франшиз добігає кінця (анонси вже скоро), і новим гравцям доведеться напружитись, щоб відшукати вдалий проект для старту – за цей рік багато чого змінилося.
  • Не впевнений, що наступного року ми побачимо вагомих новачків видавців коміксів. Скоріше за все це будуть подальші спроби книжковиків та виникнення малих спеціалізованих видавців.
  • Судячи з планів видавців, наступний рік може знову подвоїти кількість найменувань і досягти майже 300 видань. І це зовсім не фантастичний прогноз.
  • Супергероїка і надалі домінуватиме, але буде все більше містики та жахів – тут великий потенціал, який дуже вдало підживлюють кіно та серіали.
  • 2020-й рік буде початком мангової навали. Жоден Netflix та HBO не в змозі змагатися із тією кількістю контенту, який продукує японська культура, і просуває манґу як явище. А початок роботи вітчизняних видавців із незламними японськими правовласниками наочно показав, що не такі вони і незламні.
  • Має збільшитися кількість гумористичних коміксів, можливо з’явиться перша еротика – це просто закони ринку, бо попит на такий продукт є завжди.
  • Комікс як культурне явище все більше входить в побут, що навіть вагомі книжкові ярмарки додають «комікс» в спеціалізації для майбутніх учасників, а державні інституції консультуються із спільнотою по створенню популяризаційних та агітаційних проектів у вигляді коміксів.
  • Наступний рік буде важким взагалі для українських видавців через інтервенцію закордонного продукту, що підсилюється, і через його потужну підтримку великими книгорозповсюджувачами. І тут на допомогу, задля збереження і майбутнього розвитку українського коміксовидання, може прийти лише свідомість всіх учасників ринку без винятку – видавця, продавця, критика і читача. Свідомість задля захисту власного продукту, якому для подальшого стрімкого збільшення асортименту і підвищення якості достатньо цілком і внутрішньої конкуренції. Так разом і переможемо.

Слава Україні.

Автор: Яросав Мішенов, керівник видавництва Vovkulaka

BMAC Zelda

Сподобалася публікація? Підтримай PlayUA

На платформі Buy Me a Coffee ви можете підтримати нас як одноразовим донатом, так і оформити щомісячну підписку. Усі наші підписники на Buy Me a Coffee отримують цифрові або фізичні приємнощі залежно від суми донату. Долучайтеся до нашої спільноти!

Підтримати

Останні статті

Як обрати ідеальну ігрову консоль

Автор: PlayUA

steamdeck

Українці створили власний бренд кокпітів — Okuni Seats

Автор: Андрій Присяжний

p.ua.okuni seats 3

SteamWorld Heist 2, Antonblast, Cat Quest 3 — Підсумки квітневого Indie World

Автор: Барлет Ярослав

steamworld heist 2

Перемога ховається за дощем. Другий етап Porsche Super Cup 2024

Автор: Андрій Присяжний

p.ua.porsche supercup 2024

Тяжкі будні єнотів — Інтерв’ю з розробником української гри Twilight Tails

Автор: Єрмаков Кірілл

Twilight Tails

Новачки рвуться в бій. Як пройшов другий етап Warm Up League Spring Cup 2024

Автор: Андрій Присяжний

image 2024 03 26 21 48 09

Відродження класичного турингу. Огляд першого етапу 7DRIVE TCR Championship

Автор: Андрій Присяжний

5

Цікавинки, які ви могли пропустити в сюжетному трейлері Star Wars Outlaws

Автор: Микола Єрьомін