Тематика в сучасних настілках — це фон, який скоріше важливий для маркетингу, ніж для ігрового досвіду. Зазвичай тема досить умовна, не має особливого відношення до ігрових механік і може бути легко замінена на будь-яку іншу без особливого впливу на якість гри. Найчастіше ми шукаємо цікавий ігролад, незвичайні механіки та нові емоції, на яких, наче на трьох китах, тримається ігровий світ досвідченого настільного гравця. Однак існують особливі, продумані до дрібниць настільні ігри, тематика та механіки яких нерозлучні і вони просто не можуть існувати один без одного.
«Майстерня» від видавництва «Розум» чудовий приклад подібної гри, яка отримала дуже багато уваги на виставці у Ессені 2022 року й ось, нарешті, була видана в Україні.
У «Майстерні» кожен гравець керує невеликою столярною майстернею у вигаданому світі антропоморфних істот із зеленим волоссям, які живуть в лісі і використовують чорницю як валютну одиницю. Тут ви повинні вирощувати, обробляти, розрізати і склеювати деревину різних типів, створюючи унікальні дерев’яні вироби: меблі, дитячі іграшки, витончені музичні інструменти і навіть настільні ігри.
Головний компонент гри — гральні кубики трьох кольорів, що символізують деревину трьох різних типів: звичайну, простішу і благороднішу. Замовлення від клієнтів потребують конкретних типів цієї деревини, а також додаткових матеріалів, які нам доведеться купувати або виробляти самостійно. Все це приносить переможні очки, представлені у грі у вигляді горіхів, а також репутацію, яка важлива для будь-якої столярної майстерні.
Тематика гри тут вкрай вдало переплетена з механіками. «Майстерня» — дуже розумна головоломка, де більшу частину ігрового часу Вам треба буде активно маніпулювати кубиками деревини, розпилювати її на менші шматочки, ущільнювати фанерою, склеювати їх між собою, покращувати свою майстерню, наймати помічників, які робитиму вашу роботу легше і зручніше, і навіть іноді займатися власним маркетингом. Механізм вибору дій з ронделя, що обертається і представлено у вигляді циркулярної пили, працює добре, кожен хід ставлячи гравця перед складними, але приємними, рішеннями. Економіка в грі дуже щільна, проте з кожною партією ви пізнаватимете все більше тонкощів столярного бізнесу і відсутність грошей турбуватиме вас все менше і менше.
Як і більшість сучасних ігор, «Майстерня» практично не має взаємодії між гравцями. Кожен зайнятий метушнею у своїй майстерні, особливо не звертаючи увагу на дії інших. У гравців є спільні цілі, які потрібно виконати якнайшвидше, проте вони не відіграють особливо великої ролі у грі і зазвичай особисті замовлення мають значно більше значення.
Особисті замовлення, як і будь-яка робота в реальному житті, тиснуть на гравців і мають бути виконані якнайшвидше. Невиконані замовлення в кінці гри боляче б’ють по репутації і на мій погляд додають трохи зайвого стресу в і без того досить вимогливій грі, яка ставить багато стратегічних і тактичних викликів перед учасниками.
Мабуть, моя основна критика «Майстерні» стосується її оформлення. Зробити складну настільну гру про деревообробку, на мою думку, було чудовою ідеєю, але навіщо потрібно було робити її в цьому наївному казковому сеттингу? Хто ці дивні безстатеві істоти із зеленим волоссям? Вони всі схожі між собою, а в їхніх зображеннях немає жодної краплі життя. Чому замість якихось гарних монеток ми змушені користуватися ягодами чорниці? Чому переможні очки це горіхи? Я думаю, гра була б куди привабливішою в реалістичному сеттингу.
Проте, на мій погляд, «Майстерня» — чудово збалансована, елегантна гра. Виклики, які вона ставить перед гравцями, досить цікаві, а завдяки системі ігрових бонусів при виборі дій або виконанні контрактів, гра дає приємне відчуття прогресу, яке з ігровим досвідом тільки посилюється.
«Майстерня» непроста гра. Кількість правил, варіантів дій та ігрових нюансів точно поміщає її в ранг ігор для досвідчених гравців, котрі люблять кризові настілки з механікою менеджменту ресурсів. Тим не менш, завдяки відчутній тематиці та логічним діям, її цілком можна навчити набагато менш досвідчених, але терплячих гравців. Варто також приготуватися до того, що партія займатиме приблизно дві години, а граючи учотирьох і того більше. Це об’єктивно довго для такої гри.
Однак варто сказати, що «Майстерня» вражає своїми ігровими якостями. Це дуже щільна євро-гра з помірною кількістю кризи, де відчувається рука досвідченого геймдизайнера Володимира Сухи. Бруски дерева у вигляді кубиків, які можна пиляти та склеювати між собою, працюють дуже інтуїтивно і у певному сенсі навіть інноваційно. Рішення не приголомшують вас своєю кількістю, все перебуває у хорошому балансі.
«Майстерня» — хороша сучасна євро гра з привабливою темою та елегантними механіками, варта місця на полиці досвідченого настільного ґіка.
Cподобалася стаття? Підтримай PlayUA
На платформі Donatello ви можете підтримати нас як одноразовим донатом, так і оформити щомісячну підписку. Усі наші підписники на Donatello отримують цифрові або фізичні приємнощі залежно від суми донату. Долучайтеся до нашої спільноти!