web analytics
PS Vita

Занедбана власними батьками — Історія PS Vita

Автор: Владислав Папідоха @vpapidokha

PS Vita — це портативна консоль, що стала розчаруванням для Sony та залишилася незрозумілою для мільйонів гравців. Вона зʼявилася на ринку у 2012 році, коли індустрія переживала піднесення мобільного ґеймінгу, а спільнота не розуміла, для чого їм купувати її, якщо є смартфон. Ще й Sony після невдалого старту вирішила перекинути ресурси на реліз PS4. Додайте сюди дороговизну консолі та аксесуарів і вибухова суміш усіх чинників знищила потенційно крутий проєкт для західних гравців. Та попри це, Vita й досі вражає.

Перша демонстрація PlayStation Vita [EN]

Playstation Vita

Хоч видно було здалеку

Під кінець нульових усі розуміли, що життєвий цикл PSP наближається до свого завершення. Попри успішність 3000-ої ревізії, гравцям уже тоді хотілося чогось нового. Мати у портативній консолі додаткові елементи керування для зручної гри в шутери, екран вищої роздільної здатності і залізо, що здатне генерувати картинку йому до пари.

Розуміючи необхідність змін, Sony потроху готували наступницю PSP. Перші чутки про PSP2 з’явилися на початку 2009 і протягом наступних двох років вони неспішно обростали подробицями. Спільноті вони подобалися, адже йшлося про додатковий аналоговий стік та потужність десь між PS2 та PS3. Чутки щодо нової назви також ширилися, але їм не надавали значення, списуючи це на робочий варіант. Все ж ці японці ніколи не вирізнялися вмінням вигадувати вишукані назви.

Консоль офіційно представили на E3 2011, а у продаж вона надійшла ще через пів року. Спочатку новинка зʼявилася на прилавках Японії, а вже на початку 2012 — у решті світу. На тлі Nintendo 3DS, яка до того моменту продавалася вже рік, PS Vita вигідно вирізнялася потужністю начинки. Людей вражали можливості цієї крихітки, а також наявність так давно омріяного другого аналогового стіку, що в комбінації з додатковими джерелами вводу давав змогу комфортно грати у жанри, які були не надто доступними на попередниці, як-от шутери та ролівки від третьої особи.

Зі старту пропонувалося 25 ігор (26 у Японії), серед них 8 від внутрішніх студій Sony. Для порівняння, PS4 через 2 роки стартувала з 24 проєктами, серед них тільки 3 були внутрішніми і значна частина цього набору була спортивними симуляторами. У запуск PS Vita вклали чимало ресурсів. Навіть розробили новенькі Uncharted: Golden Abyss та Wipeout 2048, а з мінімальним запізненням підоспіла й Gravity Rush.

Перший місяць продажів PS Vita став успішним у всіх регіонах. Фанати компанії, які задовго до релізу визначилися з придбанням, розбирали їх, як нову FIFA. Тільки за цей період консоль придбало загалом пів мільйона користувачів. Та відразу після цього продажі почали падати на 70-80% (у порівнянні тиждень до тижня) і залишалися на цій відмітці, аж поки Sony не припинила розголошувати офіційні дані. За оцінками аналітиків, всього було продано близько 15 мільйонів консолей, що у 5 разів менше, ніж кількість проданих PSP. Водночас прямий конкурент Vita, Nintendo 3DS, продавався стабільно добре.

Зі старту в провалля

Аналізуючи життєвий шлях PS Vita, спільнота вибудувала для себе кілька причин провалу консолі. Найперша з них — ціна. PS Vita коштувала $249 за версію з WiFi та $299 за модель і з WiFi, і з 3G модулями. Для порівняння, PS3 з найменшим накопичувачем у той період коштувала $269, а PSP E1000 — $150. Її прямий конкурент, 3DS, коштувала $170. Значна частина користувачів не розуміла, чому повинна стільки віддавати за портативку, коли за ті ж гроші може взяти PS3 або Xbox 360. Вихід PS Vita Slim у 2013 та спричинене цим падіння ціни до $199 ситуації не виправили. Не розуміли користувачі й причин дороговизни накопичувачів, яка робила придбання мало не в півтора раза дорожчим.

Перша демонстрація PS Vita Slim [EN]

Gravity Rush

Для PS Vita Sony розробила власний стандарт карток пам’яті, PlayStation Vita Memory Card, який не використовувався більше ніде. Вартість накопичувача на 4 ГБ складала $30, тоді як microSD 4 класу та аналогічного об’єму можна було придбати за $8. Люди не розуміли, звідки береться ця ціна. І це при тому, що об’єму 4 ГБ вистачало на збереження і щоб завантажити кілька зовсім малих забавок. Той же Uncharted важив 3,5 ГБ, тож охочі відмовитися від фізичних копій повинні були викладати й того більше. Для придбання максимальної за обʼємом карточки на 32 Гб потрібно було віддати аж $120.

Ситуацію погіршувало й те, що популярний у випадку з PSP обхід пропрієтарного формату перехідником — не працював. Новостворені накопичувачі були меншими, ніж будь-що доступне на користувацькому ринку. Уже пізніше, після зламу консолі, зʼявився обхід через перехідник, що вставлявся в слот для картриджів. Але тоді було вже пізно та й це потребувало додаткових незаконних маніпуляцій з консоллю, які не приваблювали покупців.

Крім ціни, аналітики люблять наголошувати на невдало обраному часі для виходу консолі. Мовляв, у 2012 році ігрова спільнота (навіть частина хардкорної аудиторії) дивилася на смартфони як на майбутнє портативного ґеймінгу, тож не хотіли викладати чималі гроші за окремий пристрій виключно для гри в дорозі. Втім, водночас із низькими продажами Vita, остання ревізія PSP, E1000, показувала хороші результати, а старт 3DS від Nintendo був взагалі чудовим. Остання хоч і була дешевшою за PS Vita, та все ще залишалася окремим пристроєм для гри, який не завжди був з вами, на відміну від смартфона.

Також часто можна почути, що низьким продажам платформи на старті посприяла відсутність нової частини Monster Hunter в списку доступних ігор. Бо Nintendo зіграла на випередження і переманила традиційно мега успішну на PSP серію в гавань 3DS. І згадуючи, що третя частина серії тільки в Японії на PSP продалася накладом в 4,9 млн примірників, важко нехтувати цим фактором.

Я тебе породив, я тебе і вбʼю

Однак перераховані вище причини стосуються низьких продажів на старті. Разом з виходом PS Vita Slim, наприкінці 2013 року, Sony знизила вартість на консоль до $199 і заразом зменшила цінник на карти пам’яті. Втім, трішки підправила ситуацію, як не дивно, PS4. Передусім компанія тісно сплела докупи дві консолі програмно та у рекламних проспектах. То ж, за її словами, поява повноцінного Remote Play (стрімінгу ігор з PS4 на Vita) помітно підняла продажі. Десь у той же період зʼявилася й PS TV, але мертвонароджені проєкти, які в підсумку дарували кожному, хто придбав PS4 або телевізор, тільки щоби звільнити склади, брати до уваги не доводиться. Жарт чи ні, але цю коробочку не особливо цінують навіть в середовищі колекціонерів.

Та не Remote Play єдиним. Ситуацію PS Vita покращила зміна позиціювання. Sony почала демонструвати Vita не як самостійну платформу, а як допоміжну. Щоби пограти в ліжечку ігри з PS4, якщо консоль була в іншій кімнаті, або ж в дорозі потикати дрібні інді-забавки. Бо ж для всього серйозного вдома є більшенький брат. У той же час компанія почала активно допомагати інді-розробникам з виходом їхніх ігор на своїй портативці.

Утім, з огляду на все одно скромні показники PS Vita, уже у 2015 році Sony прийняла рішення зосередити всі зусилля на PS4, тож повідомила спільноті, що ігор від внутрішніх студій компанії на PSV більше не виходитиме. Й до того обділену увагою консоль остаточно залишили вмирати на узбіччі. Останньою first-party грою стала Freedom Wars у червні 2014. Що стало несподіванкою для всіх, бо якраз-таки ця гра й отримала найкращі стартові продажі на платформі в принципі (188 тисяч копій за перший тиждень у Японії). Втім, після її виходу топ-проєктів, з якими можна було б мірятися цифрами, вже й не було. Sony власноруч забила другий цвях у домовину.

Відчай гравців довгий час вгамовували тільки численні інді-розробники, які встигли вподобати платформу. Завдяки довготривалій ініціативі з допомоги крихітним творцям, інструментарій розробки під PS Vita став доступнішим, а документації та різних тем на форумах для розв’язання типових проблем — було море. А на платформі все ще була хай і невелика, але віддана спільнота, що й далі використовувала консоль для гри в дрібніші новинки.

PS Vita перестали виготовляти 1 червня 2019, а ще за рік повністю припинили підтримку. За даними аналітиків, користувацька база консолі до цього моменту сягнула 16 мільйонів людей. Попри те, що Sony відтягнула всю свою увагу на PS4, портативку ще не один рік леліяли інді-розробники та японські студії дрібного та середнього калібру. Попри невдачу на Заході, консоль таки здобула успіх та поширення в Японії і довгий час використовувалася як платформа для споживання інді-новинок. Ігри для неї зрідка виходять і досі. Останній реліз на момент написання матеріалу відбувся у липні 2021 року. Ним стала гра Killer Dolls United, інді hack-n-slash, де гравцю пропонують обрати ляльку та розносити нею противників.

***

PS Vita прожила довге знедолене життя. Залишена власними творцями помирати, вона все ж змогла знайти свою аудиторію як серед гравців, так і серед розробників. Вона залишилася на околиці історії і зараз про неї згадують одиниці. Та ті, кому таки довелося з нею познайомитися особисто, роблять це з особливою теплотою. Сьогодні я стрімитиму з Vita на нашому twitch-каналі, тож забігайте за компанію.

А чим запамʼяталася PS Vita вам?

TMNT Donatello

Cподобалася стаття? Підтримай PlayUA

На платформі Donatello ви можете підтримати нас як одноразовим донатом, так і оформити щомісячну підписку. Усі наші підписники на Donatello отримують цифрові або фізичні приємнощі залежно від суми донату. Долучайтеся до нашої спільноти!

Підтримати

Останні статті

Монітори ASUS: ідеальний вибір для роботи та розваг

Автор: PlayUA

asus

Доставка квітів у Києві: Як швидко і легко замовити букет від Marta Flowers

Автор: PlayUA

flowers

ГІ*НО: враження від мультиплеєра Call of Duty: Black Ops 6

Автор: PlayUA

Call of Duty: Black Ops 6

Голосуй за найкультовішу героїню і допоможи закрити збір для 153 ОМБр

Автор: PlayUA

playua gp poll poster site

Як правильно організувати компанію під час віддаленої роботи

Автор: PlayUA

apple 01

Історія відтворення мультфільму «Мавка. Лісова пісня» у конструкторах

Автор: PlayUA

мавка

Acer представила дорожні валізи, що стануть надійним супутником у подорожі

Автор: PlayUA

5

Багатозадачність без стресу: як сучасні технології покращують робочий процес

Автор: PlayUA

logitech ergo 04