У якому тільки сетингу не виходили відеоігри. Вони дають нам можливість потрапити як у реальні місця, так і у найфантастичніші світи зі своїми законами та правилами. Саме за це ми їх любимо, і граємо у них.
Серед багатьох проектів є і ті, які дають можливість потрапити у місця, у яких відбувалося справжнє пекло, хай то війна, надприродні катаклізми, наслідки рукотворних експериментів чи багато інших жахливих речей, які залишають після себе спотворені краєвиди нашої матінки Землі. Мова йде про постапокаліпсис, у якому зазвичай невелика кількість вцілілих намагається вижити у новому світі. Ми розповімо, які сценарії кінця світу були представлені у відеоіграх, і в чому полягають їхні основні особливості.
Зелений постапокаліпсис
Розпочнемо з найгарнішого виду постапокаліпсису, а саме зі зеленого. Не важко здогадатися, що його особливість у тому, що після занепаду людства планета повертає собі втрачене. Зелені дороги, будівлі, автомобілі та все інше довкола. Скрізь великі дерева та висока трава, паростки найрізноманітніших рослин оповили рештки цивілізації та повернули їх назад у лоно природи.
Статися таке може після того, як більшість людства перетворилися на мутантів, як це сталося у The Last of Us, або ж внаслідок біологічних експериментів із рослинністю, як це було у світі вітчизняного Survarium. До цього підвиду постапокаліпсису можна віднести і Horizon: Zero Dawn (наш огляд), у якій після техногенної катастрофи світ відкотився до первісних часів. Щоправда, залишивши після себе руїни колишнього розвиненого світу у вигляді зруйнованих будівель та велетенських роботів. Там, звісно, є і пустельні, і засніжені краєвиди, але все ж зелень тут найкрасивіша, і її тут найбільше з-поміж іншого.
Для прикладу можна згадати і тактичну Mutant Year Zero: Road to Eden, яка теж може похизуватися гарним зеленим постапокаліпсисом. Є також Enslaved: Odyssey to the West з таким стилем, де хмарочоси обросли ліанами і кам’яні джунглі стали повністю відповідати своїй назві.
На останньому проекті хотілося би зупинитися, адже його стиль є одним із перших (і практично ідеальних) прикладів “зеленого апокаліпсису”. Сама гра дуже яскрава та насичена, у ній фактично немає сірих похмурих сцен. І що стосується зеленості, то тут не лише зелений фільтр та текстури створюють атмосферу, але й оформлення моделей оточення. Усі вони обросли якимось мохом, ліанами чи коріннями, і виглядає це дійсно гарно. Хай то бетонні шматки будівель чи світлофори на вулицях Нью-Йорка, де розгортаються події гри. До речі, варто зазначити, що воюємо ми тут не з мутантами, а роботами. І саме це поєднання призвело до появи Horizon Zero Dawn у майбутньому.
? А щоб більше просякнутися красою цього світу, ви можете придбати артбуки The Last of Us та The Last of Us Part 2 українською з неймовірними ілюстраціями.
? Якщо ви вже грали у цей проект, і хочете продовження, то саме для вас у продажу є комікс “Горизонт: Новий світанок. Сонячний Яструб“, події якого розгортаються після сюжету оригінальної гри.
Пустельний постапокаліпсис
А от ігор про засушливі пустки існує набагато більше. Цей вид постапокаліпсису — повна протилежність попередньому. Усе довкола висохло, жодної трави та дерев не лишилося. В очі постійно набивається пісок, а з рослинності можна побачити лише перекотиполе. Ні, це все не якийсь вестерн — таким став увесь світ, або принаймні велика його частина. Статися таке могло, наприклад, внаслідок ядерного вибуху.
У такому світі війна йде ще й за природні ресурси, особливо за воду, адже її досить складно дістати і ще складніше втримати у себе. Часто атрибутом бувають піщані бурі, які заважають нормальному існуванню, ну і постійна спека. А ще, на відміну від зеленого апокаліпсису, де навіть пройти важко через ліси та хащі, тут часто є можливість поїздити на саморобних та іржавих авто. На жаль, таку можливість пропонує не кожен проект у цьому сетингу.
Як і будь-яка катастрофа зі сьогоднішньої статті, ця передбачає появу найрізноманітніших мутантів та розбиття людства на ворогуючі клани. Напевне, багато кому одразу згадується серія Fallout, яку можна вважати “канонічною” версією пустельного постапокаліпсису в іграх. Згадується також серія Rage від id Software, де теж не прогуляєшся зеленими дібровами. Ну і чудовим прикладом буде Mad Max від Avalanche Studios, однойменний всесвіт якої, навряд чи потребує представлення.
Тут, як і у попередньому випадку, слід зупинитися на конкретному проекті для кращого розуміння. Візьмемо Fallout. Суцільна засуха, нестача ресурсів та всюдисуща радіація. На природу тут не покладешся, вся надія на технології: вогнепальна зброя та різноманітні роботи та механізми, як-от силова броня чи піп-бой. Вцілілі люди мешкають у підземних сховищах, адже лише там по-справжньому безпечно.
До цього підвиду можна частково віднести I Am Alive від Ubisoft. Хай тут оточення не складається з піску, але в містах дійсно не лишилося нічого, крім кістяків хмарочосів. А оскільки дерев і зелені в цьому світі теж не лишилося, тож мешканці цього світу часто страждають від пилових бур, які не дають нормально дихати.
Зомбі-постапокаліпсис
А з представниками цього постапокаліпсису ви неодноразово могли зіштовхнутися не лише в іграх, але й кіно, коміксах та навіть книгах. Часто саме за мотивами відомих представників вищезгаданих напрямів мистецтва і створюють такі ігри. Але безумовно є також й оригінальні проекти.
Найчастіше події зомбі-екшенів розгортаються у великих містах, адже саме там є багато людей, які раптово перетворилися на безмозких потвор, що постійно намагаються з’їсти незаражених. Стається таке раптове перевтілення більшості людства зазвичай через якісь експерименти. Люди можуть заразитися через якийсь вірус, інколи він може бути природнім, а може бути і штучно виведеним, причому як спеціально, так і випадково. Варіантів багато, а результат один.
Ці потвори досить живучі, і в основному рухаються дуже повільно, але дуже великими зграями. Якщо вас затримають хоча б на хвилинку, ви вже навряд чи втечете. Втім, на противагу такій відносно швидкій смерті мешканцям таких світів слід більше остерігатися укусу зомбі, адже тоді їх чекатиме повільне та болісне перетворення на зомбака, якщо не ампутувати інфіковану частину тіла.
У деяких всесвітах існують різновиди мутацій, які передбачають не просто зеленошкірих людей в дрантях, але й великих гігантів, стрибунів, бігунів тощо.
Що стосується ігор, одразу пригадується серія Resident Evil, Dying Light, проекти за мотивами The Walking Dead, серія Left 4 Dead, State of Decay, World War Z, Days Gone (наш огляд) та багато-багато інших ігор.
І тут теж спинимося на конкретному прикладі. Нехай це буде Dying Light. За сюжетом у місті Харран стався спалах невідомого вірусу, який миттєво почав перетворювати людей на зомбі з різними мутаціями та можливостями. Об’єднує їх одне — вони всі бездушні потвори, які хочуть вас зжерти. Є тут місцева вакцина під назвою “Антизин”, але вона вас не вилікує цілком при укусі, а лише на час зніме симптоми. Уряд час від часу скидає з літаків контейнери з гуманітарною допомогою та цією самою вакциною. Люди за ці ресурси борються, і для цього об’єднуються у групи. Звісно ж, такі групи інколи воюють між собою, є серед них і бандити та мародери, які завжди проти всіх.
Аномальний постапокаліпсис
Ця категорія досить обширна, і навести конкретний приклад для того, щоби в цілому описати всі ігри, які до неї входять, не вийде. До неї ми занесли багато проектів про постапокаліпсис, які просто не підходять до попередніх через свою оригінальність. Вони мають багато самобутнього, тож класифікувати їх дуже важко. Якщо і виділити новий тип, то він міститиме не так багато ігор, щоб його відокремлювати, тож ми зробили ось такий загальний розділ.
Тут є чимало різних всесвітів, і причин, через які вони утворилися. А є і такі світи, виникнення яких невідоме, бо сталося це давно і незрозуміло як. Тут гравці мають справу як із мутантами, так і з потойбічними силами, або ж з іншими представниками людства. А оточення переважно складається зі занедбаного і зруйнованого сучасного світу, або ж з унікальних місць.
Для прикладу можна навести наш легендарний S.T.A.L.K.E.R. Аномальна зона з артефактами та мутантами утворилася в результаті експериментів таємної організації “У-Свідомлення”, яка проводила досліди, в результаті чого стався вибух неподалік Чорнобильської атомної електростанції. Згодом почали з’являтися усілякі неземні речі, які притягнули сталкерів, військових та різні організації.
Або ще більш таємнича історія про апокаліпсис — Death Stranding (наш огляд). На Землі стався вибух на кшталт того, що утворив наш всесвіт. Але цього разу він стер межу між нашим світом та світом мертвих. На земній кулі почали йти аномальні дощі, вода з яких має унікальні властивості, які впливають на час. Світом блукають незрозумілі чорні створіння-привиди. Це приклад справді унікальної концепції, яку ніяк не віднесеш до якогось сталого типу.
З-поміж подібних за оригінальністю проектів також можна згадати серію Darksiders про біблійний кінець світу, або ж нещодавню Outriders, де люди виселилися на новій, схожій на нашу, планеті. Але згодом виявилося, що там усім керує глобальна аномалія незрозумілого походження, яка по-різному впливає на все оточення, породжуючи нові небезпечні види тварин, а інколи наділяє людей унікальними здібностями.
? До речі про Death Stranding, як і у випадку з серією The Last of Us, у вас є можливість ближче познайомитися з цим всесвітом, придбавши артбук “Світ гри Death Stranding” українською.
Ось на цьому ми і завершимо нашу добірку. Звісно ж, є набагато більше різновидів кінця світу, показаного у відеоіграх, але ми виділили основні, представників яких є найбільше. Сподіватимемося, що апокаліпсис зустрічатиметься нам усім лише в іграх, та приноситиме тільки задоволення.
А вам пропонуємо поділитися у коментарях вашими найулюбленішими іграми про кінець світу, буде цікаво почитати!
Cподобалася стаття? Підтримай PlayUA
На платформі Donatello ви можете підтримати нас як одноразовим донатом, так і оформити щомісячну підписку. Усі наші підписники на Donatello отримують цифрові або фізичні приємнощі залежно від суми донату. Долучайтеся до нашої спільноти!