web analytics

Огляд INSIDE

Автор: Олег Куліков @AbsoKulikov

Коли хлопчик у червоному светрику розбивається при падінні, сіпається за мить до утоплення чи розлітається на шмаття від нищівної звукохвилі — це нормально. Буває, таке життя. Та все змінюється, коли на нього настрибує чоловік і миттєво душить. Коли малого пристрелюють без зайвих запитань. Коли в тіло хлопця впивається електризоване вістря. Коли його забиває до смерті оскаженіла свиня, контрольована хробаком-паразитом. Але найгірші все ж собаки…

Inside — друга робота невеличкої студії Playdead — багато в чому схожа на Limbo. Вони обидві є скролерами, обидві начинені головоломками та стрибковими фрагментами, обидві кохаються у гнітючій атмосфері, яка уподібнює ці ігри до інтерактивних снів, якщо не сказати кошмарів. До всього, в обох випадках автори люблять показувати нам, як помирають діти. От тільки Inside в рази краща і на десятки голів вища за Limbo.

На межі збоченого і прекрасного

Я не палю, але під час проходження Inside не раз викликала бажання всмалити кілька цигарок підряд. Вся річ у тому, з якою легкістю і байдужістю розробники совають гравцям під носа бридкі, шокуючі речі. Стає моторошно навіть не від побаченого насильства, тіпають значно спокійніші фрагменти: люди-фрикадельки самі йдуть у вантажівки, родини з дітьми байдуже спостерігають за “контролем якості” людей із промитими мізками, наш хлопчик уперше вдягає дивний шолом, а ти, гравець, розумієш, яку жахливу річ ви обоє зараз робите.

20160707182001_1

Це постійне балансування між прекрасним і збоченим — стрижень, на якому тримається гра. Inside насправді не зацікавлена розповідати вам історію, їй простіше окреслити світ широкими мазками, розвісити кілька гачків для особливо уважних і залишити простір для тлумачень. Це проблема? Аж ніяк. Навпаки Inside виграє від того, що запитань у ній значно більше, ніж відповідей. Це доповнює її стиль і легко компенсується ігроладом: ага, скролер, отже треба весь час рухатися вправо — це ж і кобилі зрозуміло, навіщо ще якісь пояснення? Так, ми аж до кінця гри не дізнаємося, що це за хлопчик і чому він тікає від людей в масках. Хлопчик потрібен не для побудови історії, його завдання — йти вправо, смикати важелі, совати коробки і повелівати “фрикадельками”. А, ну і ще викликати жаль своїми смертями. Натискання на больові точки гравця дешевим способом — це основна причина того, що ігровим персонажем є дитина, а не дорослий.

Благо, навіть при всій схематичності тутешня історія має в загашнику чимало вивертів. Дебютний трейлер зображав Inside як химерний платформер про кошмарний бік буття офісного планктону. Перших декілька хвилин напрошується версія про чергову боротьбу бунтівного шпанюка з тоталітарною системою (концтабори, зачистка населення, контроль свідомості і все таке). Де там, усе значно хитріше, особливо якщо ви не мчите машинально вправо, а розшукуєте секретні ретранслятори. А фінальний акт… ні, про цю красу трохи згодом.

Втіха для очей і вух

Діставшись до фінальних титрів за три з гаком години, аж кортить запитати: куди пішли 6 років невпинної розробки Inside? Відповідь проста — на оживлення цього химерного і отруєного світу. Бездоганно — ось слово, яке найточніше характеризує технічний бік гри. Притлумлена палітра, розкішне освітлення, розмаїття звуків і анімація, яка передає ту силу, що істоти її вкладають в рухи — завдяки їхній взаємодії для Inside не виходить вживати слова на кшталт “задник” чи “декорація”. Ні, це теж частинки цього живого світу, просто розташовані дещо далі від нашого хлопчика. Коли з коробки раптово вилазить “фрикаделька”, скаженого хорта заносить на повороті,  довговолоса лярва бовтається у воді, а відірвана рука безладно повзає по підлозі, шукаючи власника — ось тоді розумієш, скільки праці було вкладено в ці дрібнички, які в сумі складають неймовірне ігрове середовище.

Всі претензії до виконання остаточно відпадають на рівні зі звуковою лабораторією. Штука в тому, що локація дає про себе знати задовго до того, як ми туди потрапимо. Далі — крутіше: кожна звукохвиля стараннями розробників справді відчувається потужною силою, яка ворушить усе на екрані, а також вливається у фонову музику, стаючи її основною партією до кінця локації. Вишенькою на торті є невеличкі пазлики, цілком зав’язані на таймінгу, один із яких дасть міцного щиґля вашим ґеймерським звичкам.

20160707192641_1

І таких перлин, як уже згаданий рівень, Inside має достатньо. Всього лише 6 доступних кнопок (а до кінця гри їх узагалі стане 5) — та розробники на їх основі вигадали добрий жмут задачок, органічно вписаних у світ. Гойдання на мотузках-ланцюгах, совання коробок і керування “фрикадельками” не просто тасують, а й постійно вносять корективи у те чи інше завдання. Як і личить грамотній грі, Inside ознайомлює вас із базовими принципами, а далі постійно змінює правила гри. Щойно вам здасться, що мозкограйний шолом і його задачки в стилі Swapper+Lemmings вже вичерпали себе, розробники викотять її ультимативну форму — “задачку з двадцятьма добродіями”.  Те саме стосується і стрибучих скриньок, для котрих вам приготували півдесятка способів використання.

Єдине, що засмучує на цьому святі смаколиків — перегин з підводними фрагментами та кілька відвертих повторів задачок. Через них у певні миті тригодинна гра здається затягнутою — а це вже тривожні дзвіночки. На щастя, всі вони передують фінальному етапові гри, і повірте, задля нього варто витерпіти всі ігроладні провисання.

Фінал, який ми заслужили

Отож, славнозвісний фінальний акт, який я не втомлюся хвалити до кінця днів своїх. Так, він дикий, сміливий і викликає гучне матючиння у бік монітору. Але саме в ньому ми отримуємо як керованого персонажа із чіткою мотивацією, так і вершину взаємодії всіх компонентів гри, “оживлення” Inside.  Хай комусь побачене зіпсує апетит, але це бісів туз у рукаві. Унікальний кавалок у 30-40 хвилин — найкраще, що з’явилося серед ігор цього року.  Серйозно, вже заради цього єдиного шматка варто придбати Inside. Втім, якщо вам шкода грошей, але все ж хочете побачити, з якого дива ці потоки мармеладу, перегляньте запис стріму від оцієї позначки.

20160707174618_1

Фінальний акт і секретна кінцівка (чи то пак єдина кінцівка, адже основна гра після титрів замикається в коло) — ось причини настільки високої оцінки Inside. Без них ані шикарний дизайн, анімація і звуки, ані атмосфера, ані весь шок-контент не мали би такої сили. Як не крути, Inside легко захоплюватися, але полюбити важко. Бо що толку в хлопчикові, який тільки те й знає, що бігти вправо? А в продуманих головоломках, якби в результаті був суцільний пшик? І навіщо вкладати сили в створення атмосфери, якщо цей світ лише відштовхує, а не полонить? Всі ці складники, якби не було настільки потужного закінчення, максимум створили би Limbo 2.0, а не повноцінний художній твір.


Одним словом, якщо вам свого часу Limbo припала до душі  — однозначно зверніть увагу на Inside, вона в усьому її перевершує. Якщо не припала — тим паче придбайте Inside. Лиш перед цим перевірте, наскільки міцний у вас шлунок.

88

Відмінно

Вдалося

  • художнє та звукове оформлення
  • увага до деталей
  • постійна зміна правил гри
  • фінальний акт

Не вдалося

  • нема доладної історії

Жанри

Компанії

Платформи

TMNT Donatello

Cподобалася стаття? Підтримай PlayUA

На платформі Donatello ви можете підтримати нас як одноразовим донатом, так і оформити щомісячну підписку. Усі наші підписники на Donatello отримують цифрові або фізичні приємнощі залежно від суми донату. Долучайтеся до нашої спільноти!

Підтримати

Останні огляди

Ти не знаєш, як добре тобі може бути. Огляд на фільм «Шопінг»

Автор: Микола Єрьомін

Shopping

Виправдовує всі очікування. Огляд S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля

87

Автор: Владислав Папідоха

S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля

Acer розширює лінійку Android-планшетів Iconia Tab

Автор: PlayUA

p.ua.04 acer iconia tab p10 21 p10 21q 2

Настільний мінімалізм — Огляд настілки «Білий Замок»

Автор: Малютенко Михайло

Білий Замок

Іграшкова копія пам’ятного оригіналу. Огляд LEGO Horizon Adventures

65

Автор: PlayUA

lego horizon adventures 01

Тут недодали, там перегнули — Огляд Call of Duty: Black Ops 6

74

Автор: Владислав Папідоха

Call of Duty: Black Ops 6

Ергономічна еволюція чи повернення до витоків? — Огляд трекболу Logitech MX Ergo S

Автор: Володимир Бортюк

5 fix

Інтерактивна енциклопедія — Огляд настілки «Слідами Дарвіна»

Автор: Малютенко Михайло

Слідами Дарвіна